[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh chorghmaH: QapmeH HIv

Qov robyn at flyingstart.ca
Fri May 18 12:09:52 PDT 2012

At 12:19 '?????' 5/18/2012, ghunchu'wI' 'utlh wrote:
>On Thu, May 3, 2012 at 2:11 PM, Qov <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> > *veS* yaS puS qel vajar, Hota'ro' ghutar je 'ach pagh wuqqu'. ghutarvo'
> > QumwI' tlhap vajar 'ej *veS* rI'. jang Sogh. jatlh, "SuloSnIS. Quv Huv
> > yIghoS 'ej peloS."
>
>lulIghchaj lulonnIS. Do'Ha'. SIStaH'a'? yIQqa'be' vajar QoymoHwI'mey
>'e' vItul.

Sengvetlh cherghlaH.

> > yotlhDaq QamtaH ghom. bejchuq 'ej loSlI'. 'ej tagha' qo'
> > HuvHa'choHmoH jol.
>
>batlh bInID 'ach yabwIjDaq Qapchu'be' Delpu'ghachvam. He gheghDaq
>lenglaw' qech. pagh chaq mu'tlhegh Qav pIw vIlarghrupbe' neH.

DunuQbogh pIw DaDellaH'a'? vIchoH. DaH: {yuQ yIQ ngoSmoH jol} vIlo'.
vImaS 'ach SenglIj vIngu'laHbe'mo' SoHvaD vIchovlaHbe'.

> > *veS* jolpa' lupawDI' jatlh jonwI', "lItHa'! tugh!" 'ej
> > pa' lumejta'pa' pawpu' ghom veb. jonwI'. QumwI' tlhap vay' 'ej chob lughoS.
>
>qagh <jonwI'> cha'DIch.

rut vIghItlhtaHvIS vogh vIngu'laHbe' ghoS mu'meywIj. wa' Datu'law'pu'!

> > chobDaq qev Hutvagh. Hoy'chuq SuvwI' law' 'ej paw'chuq. joSmey law' Qoylu'.
>
>*lu*Qoylu'

maj. qaghmey napvaD jIHvaD jIp chupnIS vay'.

> > rInpu'bogh may' rur 'ach chech HochHom 'ej rIQ SuvwI' puSqu'.
> veDDIrmey chIS
> > qeng HochHom wamwI'pu'. ghoSmoH ghom'a' 'e' luchaw'.
>
>Since the immediate context is all about the crowd and the other
>hunters, it took me a while to grasp the intended object of {ghoSmoH}
>and subject of {luchaw'}. I think an explicit {*Dugh* beq} or
>something would help a lot.

bIlugh. Thank you.

> > puSchoHDI' ghom'a',
> > 'avwI'vaD jatlh vajar, "SuchwI' DorwI' wIpoQ," 'ach buSHa' 'avwI'.
> >
> > vajar SupmoH ghogh. "vajar HoD!" jatlh. be'tlhar ghaH. betleH qeng je.
>
>If this is intended to be "she too carried a betleH", I suggest
>{betleH qeng je ghaH}. Otherwise I'm more ready to interpret it as
>"she carried a betleH (and carried something else too)" or perhaps
>"she carried a betleH (and did something else too)." Adding {ghaH}
>does use it in a slightly different sense than in the preceding
>sentence. I don't believe that is a problem, but I can imagine a valid
>complaint.

jIyaj 'ej vIlaj.

> > "qaghuHmoHta'. qatlh Sucheghta'?" jatlh be'tlhar.
> > jatlh vajar, "may'meyDajvo' Haw'be' tlhIngan."
> > jatlh be'tlhar, "may'raj 'oHbe'."
> > jatlh vajar, "nIteb Qob qaD jup 'e' chaw'be' SuvwI'."  vIH
> be'tlhar wuS 'ach
> > Quch'a'?  Sovbe' vajar.
>
>(jIngongnIS. qaStaHvIS wa' pem vIttlhegh neH jatlhlaH'a' nuv?)

qangIl.  In English you can go indefinitely just quoting lines from movies.

> > nachDaj tlhe'moH be'tlhar 'ej jatlh, "mang!" qImchoH nuv puS. wa' Hung
> > 'avwI' wIv be'tlhar. ghaHvaD jatlh, "ghochchajDaq nuvpu'vam tIDor." tlheD
> > be'tlhar.

I still like this bit where everyone ignores our heroes and then a
senior officer snaps her fingers and solves the problem.

> > lob 'avwI'. betleHmey veDDIr je roQmeH pa'chaj lujaH, ghIq
> SeSpa'Daq ba'taH,
>
>(SeSpa' ja'chuqghach vIqaw.)

qech QaQ vItu'DI' vIpol.

> > ghIq tach machDaq Dor latlh 'avwI'. tachDaq law' HaStamey. wamwI'pu'
> > SuvwI'pu' 'ovwIpu' je muchtaH.[188] *veS* ghu' luqImbe' tlhutlhtaHvIS.
>
>ghIQmeH Duj rurchoH QI' Dujvam.

wa'vatlh leSmeH pa'mey ghajlaw'mo' 'entepray', may'DujvamDaq
SuvruptaHmeH negh law' tach puS poQlu' 'e' vIwuq. muSIghbej ghIQmeH
Duj. nungbogh 'ay'vam  vIqontaHvIS ghIQmeH DujDaq jIHtaH.

> > chobDaq may' wabmey Qoymo' QamchoH 'ej tach lojmIt lughoS. qaDchuqtaH cha'
> > SuvwI'. betleHmey yantaH. Dop chobDaq ngab chang'eng ghIq nargh.
>
>chegh 'e' Del <nargh>vam qar'a'? ngabpu' net Delmo' chaq jImIS. chaq
>qaq <ngabHa'>.

QaQ qech.

> > choltaHvIS
> > ghobwI'pu' be'tlhar ghov vajar. loD ghovbe'. jatlh ghutar, "HungpIn ghaH."
> > chobDaq vajar luyuv bejwI'pu'.
> >
> > DIS QujmeyDaq[269] SuvwI' po' law' Hung yaSpu'vam po' rap.
>
>lugh'a' <-Daq>? DIS Qujmey SuvwI' Daqellaw'.

vIqontaHvIS Daq 'oHlaw' DiS Qujmey 'ach -Daq HutlhtaHvIS Qapchu'
mu'tlhegh, DaH -Daq vInopchoH.

> > jop 'ej way'.
> > tlhe''eghtaH may'. cholqa'DI' ghobwI'pu' DoH 'e' nID vajar 'ach bot
> > bejwI'pu' chu'. DaH be'tlhar Dub neH leghlaH vajar. betleH levDI' 'ej
> > ngolDI' vIHtaH SomrawDu'. DoH be'tlhar 'ej  betleH yantaHvIS, vajarDaq pum
> > bIQ'e' puvmoHbogh DeSDu'Daj. HungpIn woch law' be'tlhar woch puS 'ach nom
> > vIHlaH be'tlhar 'ej HoSghajqu' volchaHDu'Daj. HungpIn DoHmoH 'ej
> Dop chobHom
> > 'el 'e' raD. Suvqu'. Dop chobHom 'el je be'tlhar. tlhuHtaHvIS SuvwI'pu' 'ej
> > mupchuqDI' 'etlhmey QoylaH 'ach tam qamDu'Daj.
>
>vIHtaHbogh ghobwI'pu' luleghlu'. mupchuqtaHbogh 'etlhmey luQoylu'.
>puvtaHbogh bIQ Hotlu'. ghaytan chob muDDaq SuvwI'pu' lularghlu', 'ej
>chaq 'Iw mumlaH wuS chopbogh bejwI'. SeymoHbej may'!

tlhIngan lut vIqonmo' potlhbej may'. chay' wanI'vam SIQ tlhIngan? reH
jIghel'egh.

> > [269] The Year Games - a John M. Ford thing. Some kind of Klingon Olympics.
>
>Olympic events tend to be won by outperforming your opponents; the
>Year Games seem to be about combat. I think of them as more akin to
>gladiatorial games.

It was the periodicity and excellence I was going for rather than the
nature of the competition. Our Olympics do have wrestling and hockey, though.

Tomorrow -- or whenever you read it--the end of this 'ay''a'. I have
the day off today. I might finish the first draft of 'ay''a' wa'maH wa'.

- Qov