[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh vaghmaH loS: <nuqDaq DapIH?>

Steven Boozer sboozer at uchicago.edu
Fri Mar 30 10:53:41 PDT 2012

Qov:
>> jatlh Qugh, "jIQol 'e' lutuch jolpa' 'avwI'pu'.
>> Qu'wIj Sovchu'meH muyu'."

ghunchu'wI':
> Odd. I have a hard time reading {mu-} as "they-me" for some reason. I
> guess it's just rare enough that I haven't gotten a solid mental
> connection established for it.

Memorizing an example from canon helps me to remember the verb prefixes.  Pick one that strikes your fancy:

Examples where {mu-} = "they [do something] to me":

  mulegh cha'
  Two (of them) see me. TKD

  Dargh vItlhutlhDI' mutlhej torgh matlh je
  I drink tea with Torg and Maltz.
   ("When I drink tea, Torg and Maltz accompany me.") (HQ 2.4)

  Dargh vItlhutlh. mutlhej torgh matlh je
  I drink tea with Torg and Maltz.
   ("I drink tea. Torg and Maltz accompany me.") (HQ 2.4)

  Dargh vItlhutlh 'ej mutlhej torgh matlh je
  I drink tea with Torg and Maltz.
   ("I drink tea, and Torg and Maltz accompany me.") (HQ 2.4)

There are more examples where {mu-} = "he/she/it [does something] to me":

  mulegh
  he/she/it sees me, they see me. TKD

  jIH mulegh yaS
  mulegh yaS
  The officer sees me. TKD

  mulegh puq
  The child sees me. TKD

  jIH mulegh puq
  The child sees ME. TKD

  mulegh qIppu'bogh yaS
  The officer who hit him sees me. TKD

  mulegh yaS qIppu'bogh
  The officer whom he hit sees me. TKD

  muSuvbogh DoS vIpoQ
  I need a target that fights back. ST5

  muQaHpu'
  He/she has helped me. KGT

  muQaHpu'neS
  He/she, whom I honor, has helped me. KGT

  batlh muQaHpu'
  He/she has helped me in an honored way.
  He/she has helped me with honor. KGT

  muDuQ bom
  The song stabs me (i.e. The song moves me) KGT

  muvuvpu' SuS vIneH
  I wanted the wind to respect me (i.e. "I acted like a fool"). KGT

  muyIv romuluS Ha'DIbaH
  The Romulan dog irks me (slang). KGT

  muQaqmoHta' veqlargh
  Fek'lhr made me behave in a falsely honorable manner (HQ 12.3)

--
Voragh
Ca'Non Master of the Klingons