[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh vaghmaH loS: <nuqDaq DapIH?>

ghunchu'wI' 'utlh qunchuy at alcaco.net
Fri Mar 30 10:23:20 PDT 2012

<nuqDaq DapIH?>

'ay'vam pong vIlaDDI' jIHagh. De' So'meH Daq bopba'.

On Tue, Feb 14, 2012 at 3:19 PM, Qov <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> jatlh Qugh, "jIQol 'e' lutuch jolpa' 'avwI'pu'. Qu'wIj Sovchu'meH muyu'."

Odd. I have a hard time reading {mu-} as "they-me" for some reason. I
guess it's just rare enough that I haven't gotten a solid mental
connection established for it.

> "vay' lurI'. Hoch 'ol. munuDqu' 'avwI'pu' 'ej 'aHwIj lunuDqu' je. Hoqra'
> De'wIj nuDchoH 'ach mIn moQ taplu'pu' luleghDI' nobHa'."

vIpIchbe'.

va, qen ghIrep naHmey vISoppu'bogh vIqawtaH 'ej qech QIp vISIv: na''a'
mIn vIychorghHey?

> "DochmeywIj Say'qu'
> HotchoHDI' jIjachchoH. jIjatlh <SIDpu'wI' boHoH boneH'a'? ngaSwI'vetlh
> bongaQHa'moHta'mo' DaH vIwoDnIS>."

woDnISbej'a'? Say'qu'qa'moHlaH neH qar'a'? Say'qu'ghach SaHmo' Qelvam
Dumer. (chay' "prejudice" mughlu'?)

> "yuDHa'mo' QeHwIj jIbIt 'e' So'. mujol 'ej
> SIDwI' vISuch. bIghHa'Daq muloSmoH 'avwI', qama' vulmoHtaHvIS ghIq mo'
> vI'el."

vIDHa' 'avwI' 'e' vIqaw. vulchoHtaHvIS pum qama' neHbe' 'e' vIqaw.

> Mahoun Dotlh Del Qugh. qIjchoHpu' DIr 'ej He'So'taH. 'uch'egh Mahoun,
> 'IjtaHvIS. ghaHvaD jatlh Qugh, "DeSDu'lIj vISay'nISmoHta'. Ha'DIbaH non
> vIteqta'DI' Hom vIleghlaH. lojmo' Ha'DIbaH DIr je Somraw'DulIj vIchoqmeH
> ngoSbogh mep vIlo'[146]."

nom <ngoSbogh mep> vIyajlaH, mayIttaHvIS maja'chuqpu'mo' neH. Hujlaw' mu'mey.

> "tay'taHmeH DIr ngeb, 'oHDaq mep qoSta' tu'lu' je."

Sev 'oH qoSta'vam'e' qar'a'?

> "qaStaHvIS DIS ragh mep 'ej lojmoH porghlIj."

maj, ngoSbogh mep Del. yap. chaq <mep ru'> vIpong.

> "DeSDu'lIj vISoQmoHta'DI'
> vIHotlhqu'. Dat SaH mep 'ach nonbe' Ha'DIbaH. SIbI' DIr lajHa'be'meH
> porghlIj, Hergh qanobta'. tlhIngan DururmoH. qaStaHvIS wej Hoghmey QaptaH
> Hergh 'e' vIpIH. QopDI' Hergh mutlIjDaq Hegh DIr."

jum. Heghpu'be'ba' MaHoun DeS DIr qa'meH.

> poSqu' Mahoun mInDu'. "tlhIngan Hol vIjatlhmoHta''a' Hergh?" jatlh.

mIS wotDaj. lughHa' mojaq. I would add { 'e' qaS} between {vIjatlh}
and {moHta''a'}.

> jatlh Qel, "yIDoghQo'. Qel tlhach mu'mey vIjunmeH neH jIjatlh <DururmoH>.
> tlhIngan DIr lajmeH porghlIj vang neH. 'ach bIpIvtaHmo' 'utbe'law'pu'. DIr
> 'Iq vIlo'ta'mo' ghegh DeSDu'lIj. jIvumtaHvIS bIvemchoHlaw' 'ach DuQIHqa'
> 'avwI' vIneHbe'mo', vIpegh."

latlh peghta' je 'e' vIlaDrup.

> jatlh Mahoun, "vIqaw. choQaHlI' 'e' vISov. qatlho'."
>
> jatlh Qugh "jIDachtaHvIS ropyaHwIj lulaghchu'ta' 'avwI'pu', nejtaHvIS.
> jIcheghDI' De' 'aplo' vIqengbogh nge'. Hoqra'vo' latlh De' 'aplo' lunge' je.
> muyu'choH. povam ropyaHDaq SaHpu' tarven 'e' vIchID 'ej jIvIt: QongmoHmeH
> Hergh neHpu'. vInobbe'pu'. Doy''eghmoHmeH mI'qu' 'e' vIchupta'. yonlaw'pu'
> 'avwI'pu'. 'ej mej."

There's absolutely no logical reason for {'e' vIchupta'} to be wrong.
It still catches my attention immediately as a rulebreaker.

> jatlh 'eSSIm, "vaj De' lutlhapta'."
>
> jatlh Qugh, "lupolbe'ta'. ngugh cha' rep pIq lunobHa'."

{ngugh cha' rep pIq} doesn't sit quite as well with me today as a
similar phrase did last time I read it. I don't know why. I'd have
used {qaSpu'DI' cha' rep} here.

> jot Qel ghogh 'ach 'eSSIm joQDu' HIvlaw'taH 'eSSIm tIq. jatlh, "'oHDaq nuq
> qonlupu' jay'!"

<qonlupu'> Hutlh qaghwI' 'ut.

> jatlh Qel, "'avwI' mIn rIQ, maHun DeS, latlh SID Sar De' je. 'aplo'mey
> vItamta' 'e' yIlIjQo'."
>
> jatlh 'eSSIm, "vaj nuqDaq 'oHtaH latlh'e'?"
>
> "Daloybe'ta''a', 'eSSIm?" jatlh Qugh.

Mahoun DeS vISIq ('ej vIqay).

> ---
> SKI: The doctor was not explicit about what he did with the data storage
> device, but thinks Essim can guess.
> ---
> And so do I think you can. Did anyone guess earlier? How long ago? When did
> you first wonder about that?

Though today was the first time I opened the email containing this
installment, I had already read its title. I guessed what it meant
immediately after finishing the previous one (now more than two weeks
ago).

> Why is there no Klingon word for curious?

You shouldn't have to wonder about that. :-P

-- ghunchu'wI'