[Tlhingan-hol] wa'maH cha' jatlhwI'pu' po'qu' chaH 'Iv'e'?

De'vID jonpIn de.vid.jonpin at gmail.com
Thu Mar 29 08:14:27 PDT 2012

Quvar:
> If you count "partially" fluent speakers, then I estimate it to be more than several hundreds. I keep meeting klingon speakers which I have never met before,

nuqDaq DaghomtaHqu'?  nIghoS qoj DaghoS?  tlhIngan Hol jatlhwI'
vIghomDI' qub ghu' 'ej le'!

DoyIchlanDaq luDab tlhIngan Hol jatlhwI' law' net jatlh.  qarlaw' joSvam.

Quvar:
> and I'm sure there are many people learning klingon without telling us. (why should they? :-)

tlhIngan Hol jatlhchugh vay', nuja' 'e' wIpoQbe'.  'ach po'choHmeH
qeqnIS, 'ej qeqmeH latlhvaD jatlhnIStaH.  rut Qu' law' ghajmo' qoj
malja' HuqnISmo' qeqlaHbe' vay', vaj qeqtaHqu'meH ghom tIn QaQ law'
ghom mach QaQ puS.

tlhIngan Hol jatlhwI' ghom tInqu' 'oH tlhIngan Hol yejHaD jabbI'ID
ghom'e'.  latlh ghomvam rurbogh ghom'e' tu'lu''a'?  tlhIngan Hol
jatlhwI' law' DISovbe'bej, 'ach tlhIngan Hol jatlhwI' po'qu'
luSovbe'chugh 'op jabbI'IDvam jeSwI' vImerlu'.

Qov:
> I can imagine there were about twelve of us in 1996 -- 1996? That was
> wejDIch!  Most of us certainly got a lot better than we were then, and then
> some of us have declined again. His list probably would have included:
> Qanqor, Seqram, charghwI', ghunchu'wI', Holtej, me, nIchyon, yoDtargh,
> DrujIv (the last two I've never met)  and ... I think taD, SuStel, pagh je
> weren't there in 1996 yet.

tlhoS Hoch pongmeyvetlh vIghov.  DrujIv neH vIghovbe'law'.  Holtej,
Qanqor, 'ISqu' je vIqIHta'.

qep'a'vaD jeStaH'a' latlhpu'vetlh?  vIqIH vIneH 'ach Do'Ha' ghaytan
narghpu' vIqIHmeH 'eb.

Qov:
> You will meet many people who say they know someone who is fluent in
> Klingon, and most of the time they will turn out to speak hardly a word. If
> you meet someone you've never heard of who supposedly speaks Klingon and
> they can put together a single original sentence, you're doing well.

tlhIngan Hol jatlhwI'qoq'e' rut vIghom 'ach not jatlhwI'na' chaH.
jIDo'chugh mu'mey puS mu'tlheghmey puS joq neH Sov.

Qov:
> We have to put some energy into the KLI website so that newcomers don't
> think we're dormant, and get back out there with the technology to make our
> language LIVE.

mu'mey teH Dajatlhbej.  Do'Ha', {KLI website} leHlu'law'taHbe'.
qaStaHvIS tera' maH DIS poH cha'vatlh[1] chenmoHlu'law'!

QeS 'utlh:
> At qep'a' last year a couple of the Worldcon beginners asked me and pagh
> this very question.

{pagh} vISov.  qenHa' taghwI' pabpo' gheStaHvIS jabbI'IDvamvaD jIjeS
je.  ngabpu' 'e' vIQub.  'ach qen HoD Qanqor vIghomtaHvIS, jIHvaD ja'
Qanqor, roD ghom pagh ghaH je, tlhIngan Hol lujatlhmeH 'ej tlhIngan
Quj luQujmeH ghom.

tlhIngan Hol jatlhtaH ngablaw'pu'bogh jatlhwI' po' 'e' vISIv.
tlhIngan Hol jatlhwI' nughvo' ngabpu''a' nIchyon yoDtargh latlh je,
pagh So'pu''a' neH?

QeS 'utlh:
> We put our best guess at perhaps twenty to thirty
> people capable of having an extended conversation with no dictionary
> at hand. [... poD...]
> About 30 conversational speakers is still pretty close, I guess.

maj.  DaH wejmaH nuv vIqIHmeH nab vInabnIS.  'ej vImuvmeH jIHaDqu'nIStaH.

[1] tera' maH DIS poH cha'vatlh - "nineteen nineties".  I figure if
the twenty-third century (= 2200s) is {tera' vatlh DIS poH cha'maH
wej} then the 1990s are the two-hundredth Terran decade.