[Tlhingan-hol] mIl'oD veDDIr SuvwI': 'ay' 1 - DujlIj yIvoq

Robyn Stewart robyn at flyingstart.ca
Sat Jul 28 13:20:22 PDT 2012

At 06:50 '?????' 7/28/2012, you wrote:

>Okay, Qov, if it'll keep you happy. :)

Quchmo' Qov mI'choH!

>It's a long poem (novel-length), so it might be
>a bit quiet action-wise for the first couple
>installments, but then Shota Rustaveli wasn't
>aiming to write a mini-climax every 250 words, either.

jIqaD'eghchoHDI' jItob'eghchu'.

>  The poem is already divided into 47
> 'ay''a'mey, but as with nuq bop bom I'll split
> it into 'ay'Hommey of around 250 words for easy digestion.

vaj mIw chut cherlu'.

>And away we go!

>'ay''a' wa'DIch: roStevan, qolvat[1] Sep joH
>
>1: DujlIj yIvoq

>QI'tu' HoS'a'mo'[2], ben law' Qo'noSDaq qolvat
>Sep che'taH roStevan'e'. joH HoSghaj ghaH; Dugh
>ghaH, jeQ, quv, 'ej val. pung lo', leSSov
>ghajchu', 'ej Do', 'ach nguqHa'[3]. toy'wI'
>law', SuvwI' law' je ra'. SuvwI' Doj ghaHqu' je,
>'ej pov SoQ laHDaj. puqloD Hutlh; wa' puqbe' mob
>neH ghaj. 'IH puqbe', Salbogh jul rurchu'; ghaH
>Dechbogh qo' wovmoHmeH boghlaw'pu' ghaH.
>'IHqu'chu'mo', 'IQchoH luleghbogh loD 'ej
>maw'choH. joH puqbe'vam'e' naDlu'meH, 'ut
>wa'netlh jatDu', valwI' Sovna' je[4]. pongDaj
>'oH tIna'tIn'e'; noyjaj pongvetlh!

lut vItIvchoHpu'.

>wa' jaj, qeSwI'pu'Daj rIt

toH, bItagh 'e' vIchupDI'  jInmol Dataghpu' 'e'
vIHar. 'ach mu'vetlh Dalo'mo' DaH jISov. DaH bItaghbejtaH. majQa'!

>roStevan joH. lucholpu' 'ej ba' chaH 'e' tlhob ghaH.

I get told off when I don't use {ba'choH} in this context.

>batlh chaHvaD jatlh, HemtaHvIS 'ej jottaHvIS
>ghaH. « vay' SaqelmoHmeH SarItta'. qeS manobchuqjaj maH tay', »

{matay'} or {Sutay'}

>  jatlh. « ngo'choHDI' lav 'IH, QaDchoHDI'
> porDaj 'ej nguvHa'choHDI', nenchoH latlh por 'ej Du'Hom 'IHqa'moH.

I got confused here whether the metaphor is of
new leaves replacing old on the same bush or new
bushes in the same garden. If the second por were
a Sor or a lav, it would make more sense to me.

>DaH jIHvaD qaSchoH yIn choS; tugh muHurghmoH yIn
>bertlham ram. nuvpu' ropmey'e' qanchoHghach qab
>law' Hoch qab puS. chaq DaHjaj jIHeghbe', chaq
>wa'leS jIHeghbe', 'ach 'opleS jIHeghbej. chay'
>bochlaH wovmoHwI', So'taHvIS muD Hurgh? [5]
>puqbe'wI' Dun law' jul Dun puS; ghaH Sughlu' 'ej joH woQwIj gheS 'e' vIchup. »
>
>morghchoH qeSwI'pu' 'ej jaq.

Qochbe'chugh joH mawlaH. Also I just realized
that you're deliberately leaving a space between
the guillemets and the text. Who else likes that better?

>« qanchoHghach yIqelneSQo', 'o joH!
>nguvHa'choHDI' 'ej QaDchoHDI' lav 'IH, pIwDaj
>nIv larghlu'taH. maS'e' So'choHbogh QIb wov law'
>Hov wov puS, 'ej vaj qabbogh qeSlIj'e' nIv law'
>QaQbogh qeS'e' lunobbogh latlh nIv puS.

I stumbled over 'ej vaj, preferring vaj aone.

>vay''e' neHqu'bogh qa'lIj Da'angta' 'e'
>wInaDqu'. jul wov jeybogh be' 'IHvaD wo'lIj
>Danobjaj. be' ghaHbej, 'ach che'wI''a' mojmeH
>ghaH boghmoHpu' QI'tu'. che'laHchu' ghaH. 'e'
>wIjatlhDI' 'etlhlIj wIbochmoHbe'qu';

qatlh 'etlhlIj'e' bochmoHbe'?  yapbe''a' ghIch?

>pIj wIjatlh maH bIDachtaHvIS SoH. norghna' bIH
>norgh puqloD'e', norgh puqbe''e' je. qo' 'IHmoH
>jul, qo' 'IHmoHjaj je puqbe'lI' ta'mey. »

lut vItIvbej. puqbe' qImHa'bogh lut pIm ta''e'
charghjaj joHvam. motlh rurbogh lutvaD puqbe' 'IH
nawnISmoH joH, 'ej loDnalDaj Sugh. qechvam vImaS.

>--------
>[1] Kol'vat is a region on Qo'noS, from
>Diplomatic Implausibility. I'm extending it to
>Sep status here, because reasons. (Mostly I
>don't want to have to use a Sep that's already
>canon because most have weird dialect things
>going on. I'll be using those later but sticking
>to straight ta' Hol for the protags.)

maj. I much prefer a Klingon retelling.

>[2] Relocating to Qo'noS as the Klingon Hamlet
>did. As a result there's a lot of Christian
>references to tone down, so there'll be a lot of vague QI'tu's and qeylISes.

Daj. We're talking Georgia as in Gruzinskaya,
no?  I would have thought it was Muslim. ghorgh qaS?

>[3] Everyone get "be humble" or "be modest" out of this?

SIbI'. muyevmoHbe'qu'.

>[5] Cheery bugger, isn't he?
val 'ej SepDaq SaHqu'.