[Tlhingan-hol] qo''e' tu'bogh pagh - 'ay' cha'

De'vID jonpIn de.vid.jonpin at gmail.com
Tue Jan 10 11:48:53 PST 2012

In the first half of the opening scene, the USS Excelsior was hit with a
subspace shockwave.

(cont'd)

[SULU: numup chunDabmey neH 'e' ja'Qo'!]
VALTANE: vIjatlhQo', qaH.  'evnagh mupbogh yu'egh'e' 'oH.  mungDaj:
wejvatlh cha'maH wej DoD Soch vagh.  Daq: pIraqSIS.  qaH.  tlhIngan maS 'oH.
SULU: HoS waw'chaj potlhqu' 'oH pIraqSIS'e'... tlhIngan yejquv QInvam ngeH:
DIvI' Duj *Excelsior* maH.  mIchlIjDaq jorpu'qu' vay' 'e' wIjIH.  reQaH 'e'
bopoQ'a'?
RAND: lu', qaH.
SULU: *Valtane*, latlh De' ghaj'a'?
VALTANE: HIja', qaH.  pIraqSIS Daq vI'olta', 'a...
SULU: ja'taH.
VALTANE: taHtaH pIraqSIS 'e' vI'ollaHbe'.
SULU: HaSta Hotlh... tInmoH!
De'wI': mIllogh cha'choHlu'chu'pu'.
SULU: pIraqSIS 'oH'a'?
VALTANE: ratlhbogh[1], qaH.
RAND: HoD, pIraqSISvo' QIn vIHevlI'.
SULU: HI'ang.
KERLA: qerla' 'ech jIH.  jIjatlhtaHvIS ra'ghomquvvaD jIvang.  pIraqSISDaq
qaSpu' wanI'Hom.  'ach Qapqa' Hoch.  wIQaHlu' 'e' wIpoQbe'.  mab chutmey
tIpabchu'taH 'ej neHmaH HurDaq peratlh.  jabbI'ID pItlh.
SULU: wanI'Hom?!
RAND: ghu'vam wIja''a', qaH?
SULU: bISaghHa''a'?[2]

[1] - Can I have a {-bogh} on a verb without an explicit subject?
[2] - I'm trying to avoid the too-obvious {qID}.  But maybe nothing else
fits.

[SULU: Don't tell me that was any meteor shower.]
VALTANE: Negative, sir. The subspace shockwave originated at bearing
three two three, mark seven five. Location. It's Praxis, sir. It's a
Klingon moon.
SULU: Praxis is their key energy production facility. ...Send to
Klingon High Command. 'This is Excelsior, a Federation starship. We
have monitored a large explosion in your sector. Do you require
assistance?'
RAND: Aye sir.
SULU: Mister Valtane, any more data?
VALTANE: Yes sir. I have confirmed the location of Praxis, sir, but...
SULU: What is it?
VALTANE: I cannot confirm the existence of Praxis.
SULU: On screen! ...Magnify!
COMPUTER VOICE: Computer enhancement.
SULU: Praxis?
VALTANE: What's left of it, sir.
RAND: Captain, I'm getting a message from Praxis.
SULU: Let's have it.
KERLA (on viewscreen): This is Brigadier Kerla, speaking for the High
Command. There has been an incident on Praxis. However everything is
under control. We have no need for assistance. Obey treaty
stipulations and remain outside the Neutral Zone. This transmission
ends now.
SULU: An incident?
RAND: Do we report this, sir?
SULU: Are you kidding?