[Tlhingan-hol] mIl'oD veDDIr SuvwI': 'ay' cha' - 12. bIHeghvIpchugh, bIHeghpu'

Qov robyn at flyingstart.ca
Tue Aug 21 21:03:03 PDT 2012

At 21:10 '?????' 8/21/2012, Rohan Fenwick - QeS 'utlh wrote:
> > Also, sorry QeS. But I am having a lot of fun.
>
>yItlhIjQo'! vItIvtaH je jIH. 'e' yIHonQo'. I'm
>beginning to suspect we may be uncontrollable when we hit qep'a'.

jISeychoH.

>jIH:
> > jang 'utlh: «muvItba'ta' puqbe'wI' mob,»
>
>Qov:
> > I know you're going for 'only daughter' but
> it could be interpreted as 'lonely daughter'. How about wa'DIch QavDIch je.
>
>Good point. I'm not sure QavDIch is legal
>though. What do you think of wa'DIch HochDIch je?

vIparHa'qu'.

>jIH:
> > 'ej ghurmoHtaH bel. Datvo' voDleH[1] quS'a'
> pa'Daq bom muchwI', qul mI'wI' lurItlu'; nobmey
> law' lunoblu'. not nobqangwI' nIv boghmoHta' QI'tu'!
>
>Qov:
> > chay' mIpvam boSpu' voDleH? rup 'ej nobqa'taH.
>
>jIHagh! teHbej. DuH latlh: Sumbogh Sepmey weH
>'ej mIp nIH. ghaytan qaS Hoch cha'.

maj. vIHarlaH.

>jIH:
> > qaStaHvIS wanI', pa'DajDaq ba'taH 'avtanDIl, yIvbeHDaj neH tuQtaHvIS.
>
>Qov:
> > jIHaghqu'! pa'Daq ba'taHvIS loD, yopwaH
> tuQbe'taHvIS nuq ta'taH? nejtaHvIS voDleH
> toy'wI'pu', pIj tIna'tIn leghpu' 'ach wej tlhob
> 'e' ngIl. What's Klingon for 'box of Kleenex and bottle of lotion'?
>
>jIHvaD lutvam DaQaw'taH SoH, 'e' Datlhoj'a'?? :P

jaS vIyajlaHbe'. jaS vIyajnISchugh HIchuH!

>Qov:
> > lojmIt Damup 'e' yIlIjQo', be'! pay' 'avtanDIl HurDagh Dalegh DaneHbe'.
> > (Apparently your explicit non warning hasn't stunted my imagination any).
>
>Dammit, I'm at uni. Sitting here trying to
>stifle my laughter is getting tougher by the moment.

'avtanDIl HurDaghmo' yIHaghQo'. ghaytan Doj. reH Doj 'avtanDIl.

>jIH:
> > tagha' jul'a'Daj qIHmo' belqu'choH je;
>
>Qov:
> > qaSpu' DIS 'ej wej qIHqu'pu'? loD vIvup.
>
>tuvbej ghaH. 'ej boHchoHchugh, reH SaHtaH
>HurDaghDaj. (Sorry, I just couldn't resist.)

Now we know what it's called, anyway.

>jIH:
> > paghmo' tuH ghaH.
>
>Qov:
> > yopwaH tuQbe'taH'a'?
>
>qarlaw'! 'oH tuQbe'law'pu'. Poor guy - so
>smitten he doesn't even remember to wear his
>pants. Maybe I should make note in the text that
>he doesn't actually go to tIna'tIn half-naked.

It would change the tone of the story somewhat.

>jIH:
> > ba'taHvIS nIvwI' ghajbe'bogh be'vetlh'e', 'IQlaw'. wov, 'ej chal 'ul rur;
>
>Qov:
> > chal 'ul rur. Qob'a'?
>
>ghobe', wov: {wov 'ej chal 'ul rur}. {'ej} vIlo'be' 'e' DaQub'a'?

wovqu'chu' chal 'ul 'ach qaStaHvIS lupHom neH
wov. leghDI' vay' leghbe'pu' tlhoS 'e' HarlaH.
chal 'ul vIqelDI' Do, Qob, HoS je vIqel, wov 'e' vIqelpa' 'ach vIlajqang.

>jIH:
> > tlhoS maS luSo' tIHHeyDaj. porghDaj lang
>
>Qov:
> > Daj. langwI' maS 'avtanDIl. be' Ha'DIbaH yap vImaS jIH.
>
>Well, since there's nothing on the Klingon
>vocabulary spectrum between lang and pI'/ror...

Qub Qob ... HoS 'eSSIm. ror qImyal. yaD Hota'ro'.
lang .. nuvpu' DaqIHbe'pu'. motlh porghmey vIjuvbe'.

>jIH:
> > vel nItbogh veDDIr nIv; volchaHDajvo' HuS
> waghqu'law'bogh ngup tIS. 'ach 'IHmoHmeH 'ut
> neH qIjbogh 'ej tIq charghbogh Huy'Du'Daj'e',
>
>Qov:
> > "Doj nguplIj tIna'tIn. ravwIjDaq nIvlaw'."
>
>chojoy'taH 'e' DatIvba'. :P

DatIv 'e' DaSov.  qep'a'Daq SaH nuSovbe'bogh nuv
puS. parmaqqaypu' maHbe' 'e' luHarbe'.

>jIH:
> > nguqHa' 'ej vuvtaH 'avtanDIl, ba'DI'. bejchuq
> qabchaj; belchoHchu' 'avtanDIl, bangna'Daj bejtaHvIS.
> > jatlh loD: «'o muSeHchu'bogh be''a', chay'
> qajatlhlaH? jul ghomchugh maS'e', natlhlu'pu' 'ej ngabqu'law'.
>
>Qov:
> > I'm not quite following how the sun
> overwhelming the moon is a specific complement
> to tIna'tIn, when 'avtanDIl says it, unless it's just
> > universally understood that she is the sun.
>
>Pretty much, yes. Though 'avtanDIl and the
>mIl'oD veDDIr SuvwI' both get the sun-like
>comparisons throughout the poem as well so it gets awful confusing at times.

It's not confusing to the reader, because the
metaphor is firmly established, but I'm just
looking at it from tIna'tIn's point of view. I
guess she knows that everyone compares her to the
sun, so 'avtanDIl doesn't even have to say it.

>jIH:
> > DaH jIHvo' mu'mey natlhlu'pu' 'ej
> ngabchoHlaw' yabwIj'e'. vaj Du'IQmoHpu'bogh
> wanI', DuQuchqa'moHlaHbogh mIw je HIjatlh.»
>
>Qov:
> > 'IQ'a'? 'IQ tIna'tIn wej net Del.
>
>vIjatlh 'e' vIbej: "...ba'taHvIS nIvwI'
>ghajbe'bogh be'vetlh'e', 'IQlaw'. wov, 'ej chal
>'ul rur..." jIchuHnISqa''a'? chaq jIjatlh: {'IQqu'law' je ghaH}.

bong vIlaDbe'law'.  chaq <'IQ> vIleghpu'DI'
<'IH > vIyaj. chaq jImoD neH. vebwI''e' QIt vIlaD.

>jIH:
> > SKI: roStevan decides the warrior in the
> sabre bear pelt was just an evil spirit, and so
> calls for the celebrations to start anew. But
> tIna'tIn isn't so sure and summons 'avtanDIl to
> her to help ease her heart's continuing pain.
>
>Qov:
> > Careful. Your summary just gave out info that
> the reader doesn't have. I wanted to spend the
> day imagining that she had summoned him for a quickie in the throne room.
>
>Fair enough - I'll try to be more careful.
>(Though maybe a quickie in the throne room is
>how she deals with her pain. It'd sure as hell take 'avtanDIl's mind off his.)

QujwIjvaD bIjeSmo' choQuchmoHpu'.

> > I'm off to google Rustaveli slash fiction
> now. I'll try to be better behaved with respect to the next 'ay'.
>
>Oh, if you must. :P

chotungHa'taHchugh jImevbe'.

- Qov