[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wejmaH Soch

Robyn Stewart robyn at flyingstart.ca
Wed Sep 28 12:35:28 PDT 2011

I sent the incomplete reply to this accidentally while juggling bags
and paying for the cab. I think you get the idea.

> > mIch vaghDaq pIvghor Hongghor HIchDal je
> > lutu'lu' ghaytan QIHmo' poSchoHpu' lo' law' lojmItHom, vaj ghaytan Dechbogh
> > Som QIHlu' je 'ach meHvo' Som QIH lupojlaHbe'.
>
>I get lost somewhere in the middle of this overlong sentence. There's
>missing punctuation, or a problem with Type 9 verb suffixes, or both.

Now it is...

ba'choH 'ungya 'ej ja'chuqchoH yaSpu'. ngaQtaHchugh mIch loS,
jonta'mey, chuyDaH SeHwI' joq leHlaHbe' vay'. mIch vaghDaq pIvghor
Hongghor HIchDal je lutu'lu'. ghaytan QIHmo' poSchoHpu' lo' law'
lojmItHom, vaj ghaytan Dechbogh Som QIHlu' je. Do'Ha' meHvo' Som QIH
lupojlaHbe'. Som pujmoHlaw' QIH. chaq tI'laH Surchem ru'. chaq mIch
wejDaq HIchDal ru' lujomlaH. SImlaHmeH De', mIw je Hutlhmo' mogh.
mIch loS Qugh lupojlaHbe' 'ej lutI'laHbe' 'ej luyajlaHbe'.

I don't like it when I'm reading a story and they don't even appear
to think about some option, so I'm having them discuss it all. I
think when I removed some unnecessary sentences I took some needed
full stops with them.

>DaH pab vIbuSbe' 'ej lut vIbuSqa'.
>
> > mIch loS Qugh lupojlaHbe' 'ej lutI'laHbe' 'ej
> > luyajlaHbe'.
>
>'ej puch lulo'laHbe', 'e' yIlIjQo'.

qaStaHvIS Soch rep puch vIHutlhnISchugh vaj bechlaH chaH.

> > rav bejchoH HoD. "bIlugh 'ungya. pe'vIl mu'qaDmey tIbach."
>
>nuqjatlh? DeghwI' Qob qaD net Hech'a'?

Qob'a'? chaq Qob, moch qarvIpmoHlaw'mo'. DaHjaj QoDHa' [Is that how
one might use that term? Never used it before!]. tlham HutlhtaHvIS
tlhe'DI' QoblaH 'e' Sov. qelbe'pu' HoD 'e' qelbe' DeghwI'.

In my universe the gravity system is required for inertial dampening,
but I think that's clear from the action.