[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wejmaH Soch

ghunchu'wI' 'utlh qunchuy at alcaco.net
Wed Sep 28 12:32:20 PDT 2011

Mostly grammar nitpicks...

On Wed, Sep 28, 2011 at 2:02 AM, Robyn Stewart <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> ngugh yaS wa'DIch je qIp neH vajar.

Unless you meant "the officer and the first", {je} here should go
after the verb.

> ...'ej mIch loS vagh je naw'laHbe' vay'.

I think you need to say {mIch loS mIch vagh je}. Numbers used as
labels like this don't act like nouns the way ordinal numbers can.

> jatlh DeghwI' "HoD, chay' chora'? ghochmajDaq machungqa' DaneH'a'?"
>
> jangmeH HoD jatlh "He wIghochchu'meH chuyDaH yIlo', 'ach lughchoHpu'DI' He

I don't see how {-choHpu'-} adds anything useful to {lughDI'} in this sentence.

> chung 'e' yImev. Duj Dotlh yIjIH."

{chung} is missing a prefix, no?

> tagha' jatlh HoD "'ungya, pa'wIjDaq."

I do hope 'ungya spent time as a tactical officer before being promoted.

> mIch vaghDaq pIvghor Hongghor HIchDal je
> lutu'lu' ghaytan QIHmo' poSchoHpu' lo' law' lojmItHom, vaj ghaytan Dechbogh
> Som QIHlu' je 'ach meHvo' Som QIH lupojlaHbe'.

I get lost somewhere in the middle of this overlong sentence. There's
missing punctuation, or a problem with Type 9 verb suffixes, or both.

DaH pab vIbuSbe' 'ej lut vIbuSqa'.

> mIch loS Qugh lupojlaHbe' 'ej lutI'laHbe' 'ej
> luyajlaHbe'.

'ej puch lulo'laHbe', 'e' yIlIjQo'.

> "vItlhe'qu' DaneH'a'."

chaq jatlh tlhIngan <qaluH DaneH'a'>.

> rav bejchoH HoD. "bIlugh 'ungya. pe'vIl mu'qaDmey tIbach."

nuqjatlh? DeghwI' Qob qaD net Hech'a'?

-- ghunchu'wI'