[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' vaghmaH vagh: <taS SuQ>

Rohan Fenwick - QeS 'utlh qeslagh at hotmail.com
Mon Oct 17 04:29:33 PDT 2011

ghItlhpu' Qov, jatlh:
> jatlh HoD “nuq vIQoy vIneHlaw'?”

DaH pagh vIlughmoHlaH. :)

> jatlh SuypIn “tlhIngan jInmolmo' joS Sung.”

Hm. {joSchuq} qaq law' {joS} qaq puS 'e' vISIv.

> pegh, 'a pochtaHvIS lubej Sung puS.

I'm not saying the usage is wrong, but to me 'op Sung would be better
than Sung puS here. Sung puS seems a bit like a calque (presumably "a
few natives"?), and in the Klingon it sounds like the emphasis is on
there having been *only* a few (so puS as opposed to law', rather than
puS as opposed to pagh).

> pIj qaS cha' mut luDuDlu'.”

{luDuDlu'DI'} DajatlhnISlaw'.

> wa'maH cheb'a' Qenvob tIje'.[20]

If it were me I'd say Qenvob wa'maH cheb'a', but I'm not sure if I
really find wa'maH cheb'a' Qenvob objectionable. I don't know why.
Maybe wa'maH cheb'a' ngI'bogh Qenvob might be better.

SuQchoHlaHbogh tIr qech vItIvbej! (yabwIj'e' SuQ tIr vInuDbogh jIH rut
'e' vISIv...) 'ej mu' chu' Dalo'pu'bogh vIghovlaw' 'e' vIHar. 'ach
vI'angQo'. :)

QeS 'utlh