[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh wa'maH: <not majegh>

ghunchu'wI' 'utlh qunchuy at alcaco.net
Thu Dec 22 09:36:43 PST 2011

On Wed, Dec 21, 2011 at 1:20 PM, Qov <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> 'avwI'pu' bejtaH je latlh 'avwI'pu'.

ghaytan bejchuqqu' je latlhvam.

> "HIja'. DujlIjDaq qaSpu' nuq jay'?”

wanI' DellaH 'ach jormoHbogh ghu''e' Sovbe'law'.

> "batlh Heghpu' jonwI'ma',..."

chaq teHHa'.

> “jogh naQvaD Sot tlhIngan wo' Duj 'e' vImaq vIneHbe'mo' vIlI'be'.”

I'm always bothered by this sort of construction. The {jogh naQvaD}
belongs to the sentence having {vImaq} as its main verb. The sentence
as object separates that connection. It makes immediate and perfect
sense when read, but I have strong doubts that the grammar is correct.
Lawrence's habit of punctuating the first sentence with a period would
highlight the problem.

Instead, I'd have said "Sot tlhIngan wo' Duj, jogh naQvaD 'e'
vImaq..." I might even decide to move the {'e'} to before {jogh}, but
probably not.

> jatlh Sa', “jonwI'lI' yIchov.”
>
> jatlh vajar, “vumqu' 'ej nom vanglaw'. jatlhtaHvIS pIj vIyajbe' 'ach jeQ."

qIrq 'entepray' jonpIn rur.

> "Do'Ha' pIj 'ay'mey 'ut SuqlaHbe'mo' Qapchu'be' Duj.”

qIrq 'entepray' rurbe'bej.

> jatlh Sa', “Dutoy' qu'wI'HomwI', Hota'ro' 'e' vItu'.”

qu'wI'HomDaj qawqu'ba'.

> "nuvpu' SIghmeH nep 'ej Qaq."

va, DaH nub ngoDHey DISta'bogh Hota'ro'.

> "rap bangDaj. QuS. tIvoqQo'.”

nepbe'chugh Hoch, qo' Dublu'bej.
toH, chaq bo'Dagh'a' vIlo'. vItchu'chugh vay', SenglaHlaw'.
vaj rut yabwIj vI'angbe'nIS. 'a jIqIDmeH neH chIch jItoj.

> QumwI' Hot Sa'. jang jonwI'. jatlh Sa', “tlharghDuj bolaghchoHta''a'?”

lagh'a' jay'? tlharghDuj HoDvaD Do'Ha'!

> jatlh jonwI', “wej, ra'wI', DaH mIw wIwuqlI'.”

Addressing someone as {ra'wI'} doesn't feel right to me.

> "'ay'mey lI' neH DIpollu' net maS.”

muj <DIpollu'> moHaq mojaq ghap.

> luHDaj 'uchtaHvIS 'ungya, rurbogh 'oy' SIQtaH 'e' Qub vajar.

Now they're doing triage on the parts of the damaged ship.

> jatlh “yIjot'eghmoH, HoD. HoD jIH je. le' Dujoymeymaj[76], qar'a'?"
> [76] Wow, having one two letter suffix in there makes it hard to parse,
> doesn't it. Did anyone read Dujoymeymaj correctly on the first pass?

I did, but the footnote marker butted up right against it made me read
it with deliberate care. It interfered enough that I'm not sure
whether I would have had a problem without it. It wasn't until I saw
the question that I realized it could have been an issue.

> Duj chu' SuqmeH HoD vay' potlh SovnIS pagh HoHnIS.

loStaHvIS chaq HIjmeH chaw'mey boSchoHlaH.

> [82] I'm not sure whether Star Trek physics allows things to rust in space,
> the General is that ignorant, or she's using a metaphor. I think the last.
> *I* know that rusting requires oxygen.

In the Voyager episode "The 37s" they encounter a truck that has
apparently rusted during several hundred years of drifting in space.

In the real world,
http://www.ccmr.cornell.edu/education/ask/index.html?quid=1064 says
that it's possible but VERY slow. Earth's upper atmosphere is highly
oxidizing, so things in low orbit need to deal with it.

-- ghunchu'wI'