[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh wa'maH: <not majegh>

Robyn Stewart robyn at flyingstart.ca
Thu Dec 22 10:38:01 PST 2011

At 09:36 22/12/2011, ghunchu'wI' 'utlh wrote:
>On Wed, Dec 21, 2011 at 1:20 PM, Qov <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> > 'avwI'pu' bejtaH je latlh 'avwI'pu'.
>
>ghaytan bejchuqqu' je latlhvam.
>
> > "HIja'. DujlIjDaq qaSpu' nuq jay'?"
>
>wanI' DellaH 'ach jormoHbogh ghu''e' Sovbe'law'.

Sov Farsajii neH.

> > "batlh Heghpu' jonwI'ma',..."
>
>chaq teHHa'.

HIq ngaSwI'vetlh chenmoHwI' Daghovlaw'.

> > "jogh naQvaD Sot tlhIngan wo' Duj 'e' vImaq vIneHbe'mo' vIlI'be'."
>
>I'm always bothered by this sort of construction. The {jogh naQvaD}
>belongs to the sentence having {vImaq} as its main verb. The sentence
>as object separates that connection. It makes immediate and perfect
>sense when read, but I have strong doubts that the grammar is correct.
>Lawrence's habit of punctuating the first sentence with a period would
>highlight the problem.

I agree completely and usually sentences like this occur when I write
a sentence and then modify it. Or often I have chunked vIX 'e' vIY as
though it were one verb, and forgotten that it changes the grammar of
the sentence

>Instead, I'd have said "Sot tlhIngan wo' Duj, jogh naQvaD 'e'
>vImaq..." I might even decide to move the {'e'} to before {jogh}, but
>probably not.

I always feel like I'm doing something tricky when I put aspects of
the second sentence before the -'e'. It seems like the obvious thing
to do, but how much canon do we have?

> > jatlh Sa', "jonwI'lI' yIchov."
> >
> > jatlh vajar, "vumqu' 'ej nom vanglaw'. jatlhtaHvIS pIj vIyajbe' 'ach jeQ."
>
>qIrq 'entepray' jonpIn rur.

jonwI' ghaHmo' boQwI'wI''e' jonwI' DelDI' vajar ghaHvaD jItlhIj 'ach lajchu'.

> > jatlh Sa', "Dutoy' qu'wI'HomwI', Hota'ro' 'e' vItu'."
>
>qu'wI'HomDaj qawqu'ba'.

pagh SuchwI' tamey nuDta'.

> > "nuvpu' SIghmeH nep 'ej Qaq."
>
>va, DaH nub ngoDHey DISta'bogh Hota'ro'.

qechmeylIj DaDeltaHmo' muQaHqu'. Qap lut 'e' vI'ollaH. (Qaplaw'lI').

> > "rap bangDaj. QuS. tIvoqQo'."
>
>nepbe'chugh Hoch, qo' Dublu'bej.
>toH, chaq bo'Dagh'a' vIlo'. vItchu'chugh vay', SenglaHlaw'.
>vaj rut yabwIj vI'angbe'nIS. 'a jIqIDmeH neH chIch jItoj.

rut nuQ je qIDmeH tojwI' 'ach Qob tojwI' Sagh.

> > QumwI' Hot Sa'. jang jonwI'. jatlh Sa', "tlharghDuj bolaghchoHta''a'?"
>
>lagh'a' jay'? tlharghDuj HoDvaD Do'Ha'!

vajar tIq Dayaj!

> > jatlh jonwI', "wej, ra'wI', DaH mIw wIwuqlI'."
>
>Addressing someone as {ra'wI'} doesn't feel right to me.

It's in canon (KGT ranks section) as acceptable to  to address
someone whose rank you are uncertain of, Sogh and up. The jonpIn
knows qImyal's rank perfectly well, but I imagine ngaH (jonpIn's
name) being around since qImyal first took command of the ship,
before she was a Sa'. qImyal is simultaneously. HoD, ra'wI' and Sa'.
And if Hota'ro' can be trusted, hopes soon to add yejquv DevwI' to that list.

> > "'ay'mey lI' neH DIpollu' net maS."
>
>muj <DIpollu'> moHaq mojaq ghap.

DIpol. It's weird that I read that so many times and missed that.
This section got a LOT of work.

> > luHDaj 'uchtaHvIS 'ungya, rurbogh 'oy' SIQtaH 'e' Qub vajar.
>
>Now they're doing triage on the parts of the damaged ship.

'ej vajar lu'IQmoH.

> > Duj chu' SuqmeH HoD vay' potlh SovnIS pagh HoHnIS.
>
>loStaHvIS chaq HIjmeH chaw'mey boSchoHlaH.

That gave me an image of a Klingon collecting subway tokens.

> > [82] I'm not sure whether Star Trek physics allows things to rust in space,
> > the General is that ignorant, or she's using a metaphor. I think the last.
> > *I* know that rusting requires oxygen.
>
>In the Voyager episode "The 37s" they encounter a truck that has
>apparently rusted during several hundred years of drifting in space.
>
>In the real world,
>http://www.ccmr.cornell.edu/education/ask/index.html?quid=1064 says
>that it's possible but VERY slow. Earth's upper atmosphere is highly
>oxidizing, so things in low orbit need to deal with it.

toH. DaHjaj 'ay''a' Hut vIqonchoH. nI''qu' 'ay' Soch. vIwavta' ghIq
vImuvqa'ta'.  QIt 'op 'ay'mey vIqon. nom qon'egh latlhmey.

chaq jIghIQtaHvIS latlh 'ay'my vIngeH ...