[Tlhingan-hol] Klingon Word of the Day: nav vaH

mayql qunenoS mihkoun at gmail.com
Thu Mar 24 09:40:26 PDT 2016

qawHaqDaq qalchoHlaw' De' ghItlhlu'bogh 'ach navDaq qalchoHbe'ba' De'
ghItlhlu'bogh.
data which someone writes at memory banks are apparently able to
become corrupt, but data which someone writes on paper obviously
can't.

nav vaHDaq QIn luqatpu'DI', De' lungaQchoHmoHmeH nav vaHDaq weQ lutet.
as soon as they encased the message within the envelope, they melted
on it candle in order to secure the information.

muHoH neHmo', nav vaHDaq tar ngaSbogh nav'e' vevta'.
because he wanted to kill me, he inserted in the envelope a paper
which contained poison.

tlhoghlIj DataHHa' DaneHbejchugh vaj be'vaD meq Daja'nISbej ; be'vaD
QIn ngaSbogh nav vaH'e' DangeHbe' neH.
if you really want to discontinue your marriage, then you definitely
need to tell the reason to your wife ; don't just send her a message
in an envelope.

qen, baS nav vaH rurlaHbogh tojwI''e' lutu'pu' nochmaj.
recently, our sensors discovered a decepticon who is able to resemble
a metal envelope.

meQchoHDI' weQ, nav vaHvam DangaQHa'moH vaj net chaw' ; lalDan chutvam
DalobHa'chugh vaj qaStaHvIS Soch vatlh DIS poH nIngojmoH maQmIgh.
when candles start to burn, then you are allowed to unlock this
envelope ; if you disobey this religious law, then for seven centuries
evil omens will make you restless.

pujmo' Hut'In, QeyHa'choH Sargh waq.
because the nail was weak, the horse shoe became loose.

QeyHa'choHmo' Sargh waq, Heghpu' Sargh.
because the horse shoe became loose, the horse died.

Heghpu'mo' Sargh, Heghpu' je lIghwI'.
because the horse died, the rider died too.

Heghpu'mo' lIghwI', QIn ngaSbogh nav vaH'e' Sambe'lu'.
because the rider died, the envelope which contained the message wasn't found.

QIn Sambe'lu'mo', Qap rIntaH jagh.
because the message wasn't found the enemy won.

Qapmo' rIntaH jagh, wo' Qaw'.
because the enemy won, he destroyed the empire.

mayqel mIv Hurgh qunnoq HoD
attack now while we still can, attack now or be slaves in their world