[Tlhingan-hol] New canon phrases (no new words, or maybe there are)

André Müller esperantist at gmail.com
Fri Feb 20 06:50:23 PST 2015

wa'maH Hu' qoSlIj wejmaH vIlopta' 'ej ghIq Facebook-Daq muHoy' Marc Okrand.
vaj Huch DIS ghaHvo' 'op mu'tlhegh chu' vIHev. qawHaqwIj lu'el
mu'tlheghmeyvam. 'opHu' jIropchoH 'ej Facebook-Daq Dotlh qunta'. jangmeH
tlhIngan Hol lo' ghaH. DaH tlhIHvaD mu'tlheghmeyvam vIghItlh vIneH...

1) 2015-02-13
wejHu' qoSlIj Dalopta', qar'a'? vaj DaHjaj qamer. qoslIj yItIvqa'! [sic]
= You celebrated your birthday three days ago, right? So I'll surprise you
today. Enjoy your birthday again!*

2) 2015-02-20
Hu'tegh! bIrach'eghjaj.
= Damn! Get well soon.* (lit.: May you invigorate yourself!; so that's how
you say it!)

DIvI' Hol lo'be', vImughmeH mu'meywIj vIlo'. bochoHlaHbej.

wa' ben qoSlIj vIloptaHvIS, muHoy' je. bama Hol vIghojtaHmo' muHoy'meH bama
Hol lo' Marc. tlhIngan Hol lo' je, 'ej mu'tlheghmeyDajDaq cha' mu'mey chu'
tu'lu'! chaq wa' ben Saja'ta'. jIqawbe'...

3) 2014-02-11
bIlugh! Do'Ha' QIp qabpaqwIj. [bama/mIyanma] Hol mu'mey cha'be'. mI'mey neH
cha'. (But I outsmarted it and could read your note anyway!)
= You are right. Unfortunately my Facebook is stupid. It does not show the
words in Burmese/Myanmar language. It shows only numbers.*

qun: bama Hol mIllogh lo' Marc, 'ach bama Hol vIghItlh jIH, bama Hol
lucha'chu'be' De'wI'mey law'. vaj vIjatlh: "tlhIngan Hol pIqaD 'oHba'
ghItlhvam'e' DaH 'e' luHar juppu'wI' law'. ;)". ghIq jangmeH
mu'tlheghmeyvetlh ghItlh ghaH.

For the impatient or beginners:
In short, these are three messages by MO to me, on Facebook. The first two
are new, a belated birthday wish and a reply to my post that I'm sick at
the moment. They don't contain any new words, but we get a sentence that we
could use when someone is sick. I don't know if Klingons themselves would
use it. Probably not. ;)
The third one is from last year, I might have posted it before. A reply to
my reply after his birthday wish in Burmese. Maybe these canon sentences
are useful for some. You could interpret it to contain three new words:

bama (Hol) = Burma / Burmese
mIyanma (Hol) = Myanmar (language)
qabpaq = Facebook (this might just be a joke, of course)

I hope this information is useful for some of you. It was, for me.

Have a nice weekend!
- André