[Tlhingan-hol] mu'mey ram

lojmitti7wi7nuv at gmail.com lojmitti7wi7nuv at gmail.com
Mon Sep 29 14:06:37 PDT 2014

Okay, I waited for the BG (Beginners' Grammarian) to step in on this, but haven't seen a reply so...

On Sep 28, 2014, at 3:33 PM, Bellerophon, modeler <bellerophon.modeler at gmail.com> wrote:

> mu'mey law' vIlo'laH jIH je, 'ach mu'mey law' vIqawnIS. tlhoy mu'ghom vIlo'nISchugh, vaj jIlaDta'pa' jIlIjchoH.

jIyajchu'. loQ qay'wI'wIj rur qay'wI'lIj.

> Subpu'lI' vIHo' je. jIpo'chu'meH poH yap vIghajpu' 'ach ghojwI' neH jIH. cha'maH Hut ben jIHvaD tlhIngan mu'ghom nob SoSwI' vavwI' je.

tlhIngan Hol ghojlu'meH tungHa'DI' qorDu' qub wanI'.

> DISmey 'eq Holvam HaDchu'taH latlhpu' 'e' ngugh vISovbe'.

This is a little bit confusing. {DISmey 'eq} doesn't seem to have a grammatical function in either sentence. {ben} is a time stamp, but {DIS} is simply a noun. You have also placed {ngugh} in the same place adverbials are placed in canon, though I always want to put them before the {'e'} because in any other grammatical sentence, the adverbial goes before the direct object instead of after it. Anyway, I think your sentence might be clearer if it were rearranged and changed a little:

Holvam HaDchu'taH latlhpu'. qaStaHvIS DISmey 'eq ngoDvam vISovbe'.

Otherwise it sounds like others have been perfectly studying this language for too many years. Or there could be other approaches:

ben 'eq Holvam luHaDchoH latlhpu' 'ej luHaDtaH 'ach wej vIHaDchoH. wej nuvpu'vam vIqIH.

> Holvam  vIghojnISchu' 'e' cha' ben vIwuvta'. mughojmoH latlhpu'vam 'e' vIchaw'choH. muQaHqu' Qov, latlh law' je. Qov lutmey vIlaDnISqa'.
>
> naDev chegh HoD Qanqor 'e' tullu'. Seqram bopbogh ngoD puS'e' vISov je. 'ach 'Iv ghaH ghIDo wa''e'

net tul (as you later corrected, yourself)

ghIDo wa' was one of the two translators of the Klingon Hamlet. He joined this list when he was 16. Everybody thought he was a professor of linguistics because he wrote like one. We gave him a scholarship so that he could go off and become a professor of linguistics. We haven't heard from him since.

I may be misspelling the name. I remember that it violated my expectations for a well-formed Klingon word. May have been ghuyDo wa'. I tend to remember phonetically and then try to spell what I hear.