[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh SochmaH Hut: 'urmangHey

Qov robyn at flyingstart.ca
Wed May 2 16:23:51 PDT 2012

As the Dugh captain and crew were discussing killing General qImyal,
they realized Essim could hear them. Essim drew her rapier and
prepared to defend herself.
------
179: 'urmangHey

jatlh vajar, "pIHoHbe'." wa' ghopvo' HuS vajar betleH 'ej latlhDaq
QoymoHwI'mey 'uchtaH. HIvrupbe' je latlhpu'. QoymeH, teSDajDaq
QoymoHwI'mey lanqa' vajar. vIngbe'choHpu'.

wejlogh tlhuH 'eSSIm ghIq jatlh, "HIvqa' veqlargh. qaStaHvIS lup
HIvwI' tlhIH 'e' vIHar." ghonDoq 'eSmoH 'ach lelHa'be'.

jatlh vajar, "nuQaHpu'bogh 'ej wo' toy'taHbogh be' wIHIvchugh,
batlhHa' wIvangbej."

jatlh 'eSSIm, "batlhHa' vangrupbogh SuvwI'pu' tlhIIHbe'law'."

jatlh ghutar, "SoHvaD gheD ghoQ wIqem." Ha'DIbaHDaq SIq.

jatlh Hota'ro', "'ay'mey DamaSbogh Datlhappu'DI' *veS* vutwI'pu'vaD
chuvbogh Ha'DIbaH yInob."[195]

jatlh 'eSSIm, "luq. veDDIr boneH'a'? Hurgh veD 'e' boleghba' 'ach
chISchu' DIr'e'."

jatlh vajar, "ghutar, qorDu'lIjvaD Daqem DaneH'a'?"

jatlh ghutar, "DaneHbe''a', Hota'ro'?" QuS luqelbe'meH, DIr QIp lubuSchu'.

jatlh 'eSSIm, "yItlhap. bowavlaH." DaSvo' taj lel 'ej nom Ha'DIbaH
Surgh. veDDIr lajpu'DI' Hota'ro' ghutar je, Ha'DIbaH tlhap 'eSSIm 'ej
mejchoH.[198] chaHvo' yIttaHvIS yev 'ej tlhe''egh. jatlh, "tlhoS
jIlIj, Saja'meH SaghoSta'. *veS*Daq quvlaw' Qugh Qel. lIpIHtaHchugh
Hung, yIja'. tlhe''eghqa' 'eSSIm 'ej qachDajDaq chemvaH qeng. pagh
Qoypu' 'e' ghet 'eSSIm. tlhIngan matlhqu' ghaHlaw'. QuS vay' 'e'
cherghqangchugh 'eSSIm vajar mer.[200]

jatlh vajar, "maQolpa', Hota'ro', quv vuvtaHbogh yaSpu''e' tIngu'.
quvtaHchugh qatlh vangbe'ta'?" be'tlhar mu'mey qeltaH vajar. voqrupchoH.

jatlh Hota'ro', "cha'Hu' qaH'eng bojtaH yaS wa'DIch 'e' Daqaw'a'? quS
wabmey SaHbe'pu'. qaH'eng jatlhmeH 'eb chenmoH. <jIHvaD matlhqang'a'
ngaH?>[248] jatlh."

moch HoHrupDI' tlhIngan, morgh latlhpu' 'e' SIvchoH. jatlh vajar,
"chay' jang qaH'eng."

jatlh Hota'ro', "vIt. QuQmeyDajvaD neH matlhchu' ngaH. not joS. woQ
buSHa'law'. 'a wa' ben qImyal nuSbogh ne''e' Hupqu'. Sa'vaD matlhlaw' ngaH."

jatlh ghutar, "ta'meychaj quvHa' lIjmeH naDev ta'Hommey buSlaw'taH
nuv law'. quvlaH nItlh quvHa'taHvIS ghop 'e' lughet."

jatlh Hota'ro', "quvHa'chugh ngaH, vang qaH'eng 'ach batlh vang ngaH.
qangwI' ghaHbe'. tugh *veS*Daq pawlaw' Duj mach chIjbogh meb potlh.
nISbe'meH *Dugh* lulaghchu' jonwI'pu' 'e' ra'DI' qImyal, morgh ngaH.
latlh DopDaq Dugh lulanlI' neH. ngaH vuvlaw' qImyal Sa'."

mob qaH'eng. moblaw' be'tlhar. mob yaS wa'DIch. jatlhchuqvIpmo'
yaSpu' QuSlaHbe'.
----
SKI: Essim makes no comment on what she has obviously overheard, and
vajar and crew discuss others who may know what is going on but be
doing nothing.
----
[195] Hey why not? If all these Klingons have gone hunting they're
going to kill more than they can eat during shore leave, and all the
food they're eating in the dining room has to come from somewhere.
[198] I just noticed that every time I start to type ghutar or vajar,
autocomplete is still offering me ghutaaaaaaaaar and vajaaaaaaaaar,
from when they were burping each other's names back when they were
drunk on *Dugh*!
[200] First this sentence was: QuSchugh vay' SaH 'eSSIm 'e' pIH
vajar. But that was a problem because it could be read as "If someone
were conspiring, vajar expected that Essim would be there." So I
changed it to {QuSchugh vay' pum 'eSSIm 'e' pIH vajar.} Hmm, no, I
don't want it misread as, "If someone were conspiring, vajar expected
that Essim would fall."
[248] ngaH is qaH'eng's boss, the petite Klingon who heads the *veS*
engineering section.
----
Two 'ay'mey 'til the end of the 'ay''a'! Don't worry, I do intend to
return to explain Essim's somewhat puzzling behaviour here.