[Tlhingan-hol] qo''e' tu'bogh pagh - 'ay' cha'maH chorgh

Qov robyn at flyingstart.ca
Thu Mar 8 18:25:48 PST 2012

At 01:35 '?????' 3/8/2012, you wrote:
>[Excelsior meH]
>
>SULU: 'entepray' ra'wI'vaD ngeH: reQaHrupqu'.  *Sulu* HoD, *U.S.S. Excelsior*.

reQaHrupqu' - very clear, gets the flavour as well as the meaning.

>[tlhIngan bo'DIj]
>
>JUDGE: DIv qama'pu''e' pumlu'bogh 'e' wuq bo'DIjvam.
>WORF: tavaD vIchel vIneH: DIv nuv vIHubbogh 'e' maqDI' bo'DIj ngoD
>Sovchu'be'.  'e' qel bo'DIj 'e' vItlhob, bIj nobDI'.

Nothing wrong with that, but consider {qeljaj}. My personal style is
to avoid chained 'e'mey, and I think -jaj has a sort of ceremonial tinge to it.

>JUDGE: 'e' qellu'.  James T. Kirk HoD, Leonard McCoy Qel,

Hee, they look funny with Human names and Klingon titles.

>rojmeH qepvaD roj ghurmoHmeH remuHQo'.

Maybe {rojmeH qepvaD tungHa'moHmeH}.

>bIjvam nob bo'DIjvam: naDevvo' rura' pente' cha'puj tlhIlHalDaq
>boluplu'.  bIjvam ngajmoHlaHbe' vay'. motlh SuHeghpa' pa' SuratlhlI'.

I knew this meant "natural lives" because that's the phrase in
English, but when I read the Klingon I get the idea that the judge is
about to stipulate some condition under which they don't have to stay
there.  I think skip the {motlh}, unless there's some clearer way to do it.

  - Qov