[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' cha'vatlh jav: Hung tamey Sar

Qov robyn at flyingstart.ca
Thu Jun 21 14:27:42 PDT 2012

loQ jIbIt lut 'ay'vam vIlaDchoHtaHvIS. vIDelchu'pu' 'e' vIHar.
yajchu''a' laDwI'?

At 14:28 '?????' 6/21/2012, you wrote:
>On Sun, Jun 3, 2012 at 2:51 PM, Qov <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> > 206: Hung tamey Sar
> >
> > loQ vemchoH Mahoun. nogh 'ej vIng.
>
>(I've been interpreting {vIng} as indicating a complaining attitude,
>but I now recognize it as just referring to a sound.)

ghaytan bepmo' pagh 'oy'mo' wabvetlh lIng, 'ach wab 'oH 'e' vIHar.

> > chechqu'taH. De' cha'taHvIS HaSta,
> > ravDaq, Mahoun retlhDaq je ba'choH 'eSSIm.
>
>'ut''a' <je>? laD latlhpu' 'ej vuDmey nob vIneHqu'.

Daq wa'DIchDaq Daq cha'Dich tu'lu'mo' pa' 'utbe'law', 'ach
mujbe'.  vIlaDqa'DI' vInop loQ 'e' vImaS. Qo'noSDaq tera'Daq je vay'
tu'lu'chugh, 'ut <je>.

> > HaSta bejmeH chol Qa'bar.
> > qaStaHvIS lup puS ratlh mIn, ghIq 'avwI' HIp tuQtaHbogh loD
> lulegh. machbogh
> > pa' napqu'Daq ba'taH. jatlhchoH, "may'DujDaq *lotlhwI'*Daq Hung ta loHwI'
> > jIH. tarven 'oH pongwIj'e'. tlhIngan wo' vItoy'. tuqwIj quvvaD jI'Ip: teH
> > Hoch tavam De'. nIteb jIvang 'ej ngoy'be' latlh Hung yaSpu'. Hung tameyvam
> > vImuch. lut luDelbogh leghlaH Hoch."[290]
>
>(jIHvaD HaSta DISmeH pa'Hom "video confessional booth" qawmoH.)

Dochvetlh vISovbe' 'ach Delchu' pong.

> > purqu' 'eSSIm. tarven qab ghovbe' 'ach 'eSSIm vav ngu'chu' pong, Duj, yaH
> > je.
>
>*lu*ngu'chu'
>
>There might be some logic in considering the combination of the three
>to be a single thing, but that's an awfully subtle thing to try to
>express intentionally with what looks like a common grammatical error.

lu- qopwI' SoHmo' jIbel. chaq 'anan naHQun DamupmeH moHaqmey
Dalo'chu'ta' chomupnIS.

> > mIghbe'law'. DISruplaw' 'ej QuS temlI'. Hung ta wa'DIch cha'choHlu'.
> > Duj, Daq, HovpoH, qonwI' mI' je ngu' HaSta bIng.
>
>If the ID info is in its own area at the bottom of the screen, such as
>white text on a black bar below the image, this is fine. If it's an
>overlay on the picture, {bIng} is probably not the right word.

I was picturing the former. It does not obscure any of the image.  I
tried to establish that as a standard Klingon format with the bridge
record vajar et al viewed.  It should probably be ngu'taH, too.

> > wejmaH wej ben *lotlhwI'*
> > bIghHa' yu'wI'pa' loSDaq qaSlI'. SaH qama' SuD, cha' 'avwI'pu', cha'
> > yu'wI'pu' je. jatlh Mahoun, "yaS wa'SISma' ghaH! pongwIS ghaS." 'eSSIm ghop
> > 'uch 'e' nID 'ach chechchu'mo' luj.
>
>cha' Mahoun pIm lutu'lu'. vIlIjpu'. vIqawpa', jatlhtaH HaSta Mahoun 'e' vIQub.
>QIchDaj chech vIyajmeH, vIjatlhnIS 'ej jatwIj vIbuSnIS.
>(chech jatwIj 'e' vIghetchugh, <poghwIZ ghaZ> moj <pongwIj ghaj>.)

lut vIDubtaHvIS ghaytan pongvetlh Seng vIteq.  qech vIlonta'bogh 'oS,
vaj DaH mISmoHlaH 'ej pagh chav.

> > HaStaDaq puqloDDaj, latlh 'avwI', qImyal Sogh, qImyal moch je ngu' Qa'bar.
>
>wa'maH ben Sogh ghaH'a' qImyal'e'? va, QI' patlh tetlh vIHaDnISqu'.
>DaHjaj Sa''e' ghaH. pIm Sa' Sogh je.

DaH jIyay' 'e' Dayaj.  yaS ghaH Sogh'e' 'ach DevwI' potlh ghaH Sa''e'.

>Before I looked up {Sogh} and went back to review an earlier chapter,
>I was ready to express surprise that she hadn't been promoted in
>thirty years. I wonder if there's a correlation between my difficulty
>remembering faces and my similar difficulty with ranks. {Sa'} and
>{Sogh} are just military words with no distinct meaning to me. It's
>not just a matter of failing to remember their translation. "General"
>and "Lieutenant" are just as vague and undifferentiated in my mind as
>are most celebrities' faces.

Fascinating. I don't know different countries' rank systems, but did
learn the Klingon ones because I was very active in an online game
that used them, and I was high-ranking. I think I made it to admiral,
but a trickster administrator overrode the default name that came
with my level and permanently dubbed me HIghqangwI'. I don't recall
what I did to earn that monicker, but I wore it proudly.

Don't worry, I figured out qImyal's career progression in order to
make the story work out.

> > jatlh yu'wI' qan, "qama'vamvaD patlh loS yIlo'Qo'. cherghlaHbe' QoghIj."
> > qImyalvaD tuQDoq, qIghpej je nob. mej moch. qama' yu'choH qImyal Sogh. pat
> > Delta'bogh Mahoun lo': ghel yu'wI', mugh mughwI', jang qama', mugh mughwI'.
> > Dal, 'ach Mahoun 'oHmo' qama' pong'e' loQ taQ. qama' joy'choHDI' qImyal
> > 'utbe'choH mughwI'. vulqa'law' Mahounna', 'ach pongDaj QoyDI' loQ jach.
>
>puS ghogh wabmey Delbogh mu'mey. rut yapbe'.

Seng Daghovmo' jIbel.  "scream, cry out" covers an awful lot of territory.

> > pay' jachbe'choH qama'. yIntaH 'ej vulbe'taH 'ach chImlaw'. mu'qaD jatlh
> > qImyal 'ej nom jan lIS.
>
>QIv qama' lI'be'moHbogh yu'wI''e'.

Qaghba'pu'.

> > mon Qa'bar.
>
>mujotHa'moH mu'tlheghvam mach. novna' ghaH 'e' vIqawqa'.

lop Qov. :-)  nuvpu' DaparHa'choHDI' .... qaqawmoH reH 'e' vInID.

> > jatlh, "patlh loS lo'law'ta'. lobHa'mo' bIj qotlh 'ach
> > vIqIchbe'. ngongqangtaHmo' po'choHta'. qaStaHvIS wejmaH wej DIS puqloDwI'
> > chotwI' ngu'meH ngotlhtaH qImyal. DachtaHvIS qaSmo', DIvlaw'taHmo' tIqDaj.
> > qorDu'wIjvaD vumtaH. DaH ghaHvaD loQ jImunlI'. jIQapchugh tugh tlhIngan
> > yejquv muv. bajta'. DevwI' pov ghaH."
>
>DaH Qa'bar Qu' ngu'lu'. Mahoun bopbe'. qImyal woQ je bop.

De'vetlh qaloSqu'moHbe'pu'.

> > ngajqu' ta cha'DIch. Hungpa'Daq jatlh qImyal Sogh, "yu'wI'pa'
> vaghDaq Qap'a'
> > Hung qonwI'?"
> >
> > jang 'avwI', "wej Qap. loS yIlo', Sogh."
>
>(I complain about {wej} sometimes, but occasionally it amuses me.)

meqvetlhmo' pIj mI' wej vIjun. <wej Qap. Qap wej.>

- Qov