[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' cha'vatlh jav: Hung tamey Sar

ghunchu'wI' 'utlh qunchuy at alcaco.net
Thu Jun 21 13:28:32 PDT 2012

On Sun, Jun 3, 2012 at 2:51 PM, Qov <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> 206: Hung tamey Sar
>
> loQ vemchoH Mahoun. nogh 'ej vIng.

(I've been interpreting {vIng} as indicating a complaining attitude,
but I now recognize it as just referring to a sound.)

> chechqu'taH. De' cha'taHvIS HaSta,
> ravDaq, Mahoun retlhDaq je ba'choH 'eSSIm.

'ut''a' <je>? laD latlhpu' 'ej vuDmey nob vIneHqu'.

> HaSta bejmeH chol Qa'bar.
> qaStaHvIS lup puS ratlh mIn, ghIq 'avwI' HIp tuQtaHbogh loD lulegh. machbogh
> pa' napqu'Daq ba'taH. jatlhchoH, "may'DujDaq *lotlhwI'*Daq Hung ta loHwI'
> jIH. tarven 'oH pongwIj'e'. tlhIngan wo' vItoy'. tuqwIj quvvaD jI'Ip: teH
> Hoch tavam De'. nIteb jIvang 'ej ngoy'be' latlh Hung yaSpu'. Hung tameyvam
> vImuch. lut luDelbogh leghlaH Hoch."[290]

(jIHvaD HaSta DISmeH pa'Hom "video confessional booth" qawmoH.)

> purqu' 'eSSIm. tarven qab ghovbe' 'ach 'eSSIm vav ngu'chu' pong, Duj, yaH
> je.

*lu*ngu'chu'

There might be some logic in considering the combination of the three
to be a single thing, but that's an awfully subtle thing to try to
express intentionally with what looks like a common grammatical error.

> mIghbe'law'. DISruplaw' 'ej QuS temlI'. Hung ta wa'DIch cha'choHlu'.
> Duj, Daq, HovpoH, qonwI' mI' je ngu' HaSta bIng.

If the ID info is in its own area at the bottom of the screen, such as
white text on a black bar below the image, this is fine. If it's an
overlay on the picture, {bIng} is probably not the right word.

> wejmaH wej ben *lotlhwI'*
> bIghHa' yu'wI'pa' loSDaq qaSlI'. SaH qama' SuD, cha' 'avwI'pu', cha'
> yu'wI'pu' je. jatlh Mahoun, "yaS wa'SISma' ghaH! pongwIS ghaS." 'eSSIm ghop
> 'uch 'e' nID 'ach chechchu'mo' luj.

cha' Mahoun pIm lutu'lu'. vIlIjpu'. vIqawpa', jatlhtaH HaSta Mahoun 'e' vIQub.
QIchDaj chech vIyajmeH, vIjatlhnIS 'ej jatwIj vIbuSnIS.
(chech jatwIj 'e' vIghetchugh, <poghwIZ ghaZ> moj <pongwIj ghaj>.)

> HaStaDaq puqloDDaj, latlh 'avwI', qImyal Sogh, qImyal moch je ngu' Qa'bar.

wa'maH ben Sogh ghaH'a' qImyal'e'? va, QI' patlh tetlh vIHaDnISqu'.
DaHjaj Sa''e' ghaH. pIm Sa' Sogh je.

Before I looked up {Sogh} and went back to review an earlier chapter,
I was ready to express surprise that she hadn't been promoted in
thirty years. I wonder if there's a correlation between my difficulty
remembering faces and my similar difficulty with ranks. {Sa'} and
{Sogh} are just military words with no distinct meaning to me. It's
not just a matter of failing to remember their translation. "General"
and "Lieutenant" are just as vague and undifferentiated in my mind as
are most celebrities' faces.

> jatlh yu'wI' qan, "qama'vamvaD patlh loS yIlo'Qo'. cherghlaHbe' QoghIj."
> qImyalvaD tuQDoq, qIghpej je nob. mej moch. qama' yu'choH qImyal Sogh. pat
> Delta'bogh Mahoun lo': ghel yu'wI', mugh mughwI', jang qama', mugh mughwI'.
> Dal, 'ach Mahoun 'oHmo' qama' pong'e' loQ taQ. qama' joy'choHDI' qImyal
> 'utbe'choH mughwI'. vulqa'law' Mahounna', 'ach pongDaj QoyDI' loQ jach.

puS ghogh wabmey Delbogh mu'mey. rut yapbe'.

> pay' jachbe'choH qama'. yIntaH 'ej vulbe'taH 'ach chImlaw'. mu'qaD jatlh
> qImyal 'ej nom jan lIS.

QIv qama' lI'be'moHbogh yu'wI''e'.

> mon Qa'bar.

mujotHa'moH mu'tlheghvam mach. novna' ghaH 'e' vIqawqa'.

> jatlh, "patlh loS lo'law'ta'. lobHa'mo' bIj qotlh 'ach
> vIqIchbe'. ngongqangtaHmo' po'choHta'. qaStaHvIS wejmaH wej DIS puqloDwI'
> chotwI' ngu'meH ngotlhtaH qImyal. DachtaHvIS qaSmo', DIvlaw'taHmo' tIqDaj.
> qorDu'wIjvaD vumtaH. DaH ghaHvaD loQ jImunlI'. jIQapchugh tugh tlhIngan
> yejquv muv. bajta'. DevwI' pov ghaH."

DaH Qa'bar Qu' ngu'lu'. Mahoun bopbe'. qImyal woQ je bop.

> ngajqu' ta cha'DIch. Hungpa'Daq jatlh qImyal Sogh, "yu'wI'pa' vaghDaq Qap'a'
> Hung qonwI'?"
>
> jang 'avwI', "wej Qap. loS yIlo', Sogh."

(I complain about {wej} sometimes, but occasionally it amuses me.)

-- ghunchu'wI'