[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' cha'vatlh cha'maH jav: tojbogh to'

Qov robyn at flyingstart.ca
Tue Jul 24 12:07:15 PDT 2012

jabbI'IDvam Soplaw'pu' Thunderbird vaj
jabbI'IDghom Daqvo' vISuqta' 'ej EudoraDaq vIjang.

>poHwIj lunatlhpu' qoq Qu'mey, yaH Qu'mey, muD
>Dotlh je. QIt lut vIlaDba'lI'. Dojbe' SerwIj Do.

'a Doj Qu'mey law' Data'taHbogh vaj yItuHQo'.

>On Sun, Jul 1, 2012 at 12:44 PM, Qov <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> > 226
> > tojbogh to'
>
>toj 'Iv? 'Iv toj?
toj nuv Sar 'e' Datu'ba'.

> > yev Qoreq. jatlh, «jonwI' jolpa' bIngDaq
> maHtaH. manarghDI' neghvetlh 'emDaq
> > Sajol.»
>
>HubtaH neghvetlh qar'a'? qaStaHvIS jaj law' lut vIbuSbe'.

HIja'. QaptaHvIS lotlhwI'pu', pawmo' HubtaHbogh
negh chu', to' pIm nejchoH vajar.

>nIvbej «» jatlhwI' Deghmey. Qapjaj jabbI'ID cha'wI'lIj.

ghItlhwIj vIchoHtaH. wej jabbI'ID lI'wI' chu' ta'
Dalegh. cha'Hu' neH vIlo'choH 'ej DaHjaj mumaghqu'mo' vIlon.

> > «majQa'», jatlh vajar. neghvetlh lujeyta'DI'
> jonwI' choQ lujonmeH lotlhwI'pu' He rap lughoSlaH.[268]
>
>qID vItu'be'. «jonwI'» bop'a'?

HIja'. puj. chaq tlhaQmoHlaH latlh. jonwI'pu'
jonmeH choQvetlh lulo'chugh vaj cha'logh jonwI' choQ 'oH.

> > lo'laH lojmIt
>
>(tugh Qaghvam lughmoHghach vIjuS 'e' vItul.)

DaH ghItlhDaq tu'lu'be'bej 'e' vI'olqa'.

> > ngaQHa'moH Qoreq 'ej pa'
> > bejmeH loQ poSmoH. HurDaq be' ghogh Qoy vajar.
>
>Do' QaptaH QoymoHwI'meyDaj.

chIlbe'pu'mo' Do'qu'bej. QoylaHbe'taHmo' vajar jIpuQ!

> > poSchoHchu' lojmIt 'ej Qoreq
> > 'uchchoH vay' 'ej 'ochvo' luHchoH.
> >
> > «Qoreq! chay'?» jatlh be'. 'och wovmoH Sech tIH 'ej lIS'eghpu'DI' vajar
> > mInDu', qaH'eng legh. ochvo' yongHa' ghom.
>
>mach qo'. jupHey lutu'.

jonwI' choQDaq ghaHtaH.

> > Quchbe'law' Qoreq. jatlh, «qatlh jolpa'Daq SoHtaH?»
> >
> > jatlh qaH'eng, «chay' naDev SuSaH tlhIH? bangwI'!» Hota'ro' 'uchchoH
> > qaH'eng.
>
>jupna''e' tu'.

bangwI' chaH.

> > «SIbI' maQolnIS», jatlh vajar. may' to'chaj QIj. Hung jIH lIS qaH'eng. veQ
> > lI' ngaSbogh choQ cha' HaSta, 'ach pa' SuvtaHbe' tlhachmey. rInlaw' may'.
> > lommeyvo' beHmey, nIch[266] je boSlI' vajar lopno' jaHbe'pu'bogh tlhIngan
> > negh law''e'.
>
>lujpu''a' QuD? vajarvaD beqDajvaD je Qobqu' ghu'.

juppu'chajvaD Qob je.

> > va. tlhoy paS rep. ghIq Hung HaStaDaq QaS ra'wI' legh vajar.
> > Doqqu' wa' mIn 'ej Sachpu' Dechbogh DIr. veDDIr tuQtaH. vajar lopno'Daq
> > 'avwI' lujonta'bogh ghaH. mangghom ghIrta'.
>
>**
>«yIrta'» DaghItlhHa''a'?

HIja'. maj. bIval.

> > ja'chuq ghaH ya 'ay' Sogh je.
> > QamtaH je lopno' mebpu', joqwI' qembogh loD je. may'vetlhvaD Qapta' quv.
>
>vaj lujpu'be'. wej Qapchu'pu' 'ach wej lujpu'.
>
>**
>If you just mean "honor won that battle", you don't need the {-vaD}. I
>see a valid reason to keep the current phrasing, though.

Maybe <may'vetlh'e' Qapta' quv> expresses it better.

> > jatlh qaH'eng «SaghochlI' 'ej meH boghoSlaw'lI'. bangwI',
> > bIvIHbe'choHlaw'DI' pa' vIHotlh. pa'vetlhDaq lommey neH lutu'lu'.»
>
>toH! Hota'ro''e' ghochbe'pu'. Hota'ro' meb Degh neH ghochpu'.

majQa'. 'ej latlh may' tu'.

> > tojbogh
> > to' Del Hota'ro'. Qapta'mo' to' bel vajar. tojlI' je qaH'eng. qImyal QaS
> > matlh botmeH lojmItmey ngaQmoHtaH. ghu' yajbe'meH meH, QumwI' pat muntaH.
>
>**

pIj vIchoHta'. nIS DamaSchugh vaj vIlo'.

> > Hung pat luSorghlaw'ta'mo' je lotlhwI'pu', Dat leghlaHbe' qaH'eng
>
>**
>I know what {Dat leghlaHbe'} is intended to mean, and I want it to
>mean that too, but I'm not completely sure it does. If we can negate
>entire sentences with {-be'}, it's fine. Otherwise, it probably would
>need to be {'op Daqmey leghlaHbe'}.

yajlaHchu'meH Hoch vIchoH.

> > 'ach
> > Qaplaw'lI' lotlhwI'pu'. patmey Sorghta'
> lotlhwI' neH 'e' Har ngaH. patmeyDaj
> > QIH 'e' ngIlmo' vay' qejqu' ngaH. Sengmey tI'meH pa' pImDaq vumlI' ngaH.
> > tI'lI' je qaH'eng 'e' Har ngaH.
>
>toH, law' tojwI' 'ej law' to'.
Dalegh 'e' vISov.

> > jatlh qaH'eng, «Qoreq, vajar lopno' DajaH
> > DaneHDI' loQ chomer 'ej DaH DatoDta'. qanoHHa'pu', SuvwI'!»
>
>nuq 'Iv ghap toDta'? vajar toD'a'? lopno' toD'a'? Hota'ro' toD'a'?

yajHa'laH vay' 'e' vIpIHbe'. <vajar beq> vIchel. <vajar beq DatoDta'>

> > tlho' lajqangbe' Qoreq. jatlh, «DujvaD Qu' vIta'taH.»
> >
> > jatlh vajar, «qaH'eng, QapmeH QuD, jonwI'
> choQ wISeHnIS. pIQIH wIneHbe' ...»
>
>nuv quv buQtaH'a' vajar?
Daj. buQ 'e' vIHechbe' 'ach buQlaH mu'meyvetlh
'e' vIyajchu'. "embarrassed" vImughlaHchu'be'mo'
vajar Dotlh vIDellaHchu'be'. <qaH'eng quv>
pongchugh, tlhob vajar 'ej buQbe' net yajlaH'a'?

I did something in this scene that I don't
usually do. Because Klingon is so context
sensitive, I usually try to be as linear as
possible within a scene, with each action and
line of dialogue relating to the one before it.
In this one I had a fair amount of information to
impart, but everyone had different priorities so
it was unnatural to deal with one topic at a
time. Every time I rearranged it to bring someone
else's priorities to the fore, it still seemed
wrong that someone else wait to bring up their
concerns. The relationships between their ranks
and statuses--Hota'ro' and qaH'eng are lovers,
vajar outranks qaH'eng but on a different ship
and he's in her domain, qoreQ is the one who
instigated this, and the same rank as qaH'eng--
isn't enough to make anyone defer to another, the
way I sometimes force this situation. Have the
time I send someone out of the room or give them
a task to focus on, it's to prevent a confusing
babble of voices.But here I just went for it,
with a lot of questions asked without responses
and statements made that don't relate to what was
said before. I'm glad that it doesn't seem to have been confusing.

And I think I've successfully slipped in the
thing that I intended to slip by. It's really
hard to know what is screamingly obvious when you
know what's going to happen. jIlaDqa'lI'mo'
jISeychoH. chaq yuch 'Iq vISoppu'mo' neH moD tIqwIj. :-)

- Qov