[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh cha'maH cha': <QIptaH>

ghunchu'wI' 'utlh qunchuy at alcaco.net
Mon Jan 16 20:07:51 PST 2012

On Mon, Jan 9, 2012 at 9:24 AM, Qov <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> rav'eq naw'meH raSDaq Qam 'ej wovmoHwI' laghchoH. Qapchu'pu' wovmoHwI'.

toH. HoS choHwI' tammeH, wa' mang poQlu', 'a wovmoHwI' tamnIS je.

> "SuQaybe'pu' verghDaq mapawDI' lIQay wo'.”

SuQaybe'pu'chugh, qar'a'?

You used {Qay} twice in this sentence, with the person changing ships
once as subject and once as object. I'll accept it either way, but I'd
rather not have to switch back and forth. (I'm inclined to prefer the
thing being transferred as the object based on the example of {Hergh
QaywI'}, but I recognize that it's not a powerful example.)

> jatlh ghutar, “latlh Duj vIneHbe'! *Dugh* vItoy'!”
> jatlh vajar, “wo' Datoy', lagh."

yIqawmoH, HoD!

> jatlh ghutar, “Qo'! matay'taHvIS *Dugh* wIHubta'. matay'taH vIneH!”

qorDu' 'oH beq'e' 'e' Qublaw'.

> jatlh vajar, “wo' yo' chutmey DaHoHlaHbe' joq DatuHmoHlaHbe'.”

You cannot shame a bureaucracy. That's a significant observation.

> I don't know why, but I just imagine Klingons having a level of
> bureaucracy--and a parallel system of graft and corruption evading it--.that
> rivals the Soviets.

That goes along very well with the Original Series portrayal of
Klingons, and even better with the "pre-TOS" presentation in
Enterprise.

-- ghunchu'wI'