[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh cha'maH chorgh: <pegh Hoch>

Qov robyn at flyingstart.ca
Sun Jan 15 08:17:49 PST 2012

The Klingon soap opera continues. I have an idea for my next project
that will let me explore all the themes and whims and moods I have
put into this one without overcomplicating the plot. Except that I
like connections, so I'm afraid some would sneak in. But they'd be
optional for the reader.  I'm hoping that a lot of the complexity of
this one is optional. Can you pop in and read one 250 word
conversation or battle and not need to know all the connections?

I hope even if the story isn't completely your cup of tea that you
can get some fun out of using it for reviewing vocabulary, answering
my questions about how better to express an idea, or arguing about
the choices I'm making.
----
Review: The captain took Lt. Hota'ro' aside for a conversation away
from Warfare's security monitors.
----
128

pegh Hoch

vajar cholqu' Hota'ro' 'ej teSDajDaq jatlh, "HoD, HoD gheSmeH qImyal,
nubwI'Daj[99] HoHta'. meH lu'el ghaH, matlhwI'pu'Daj je 'ej
tlhe''eghlaHpa' HoD, ghaH, 'avwI'pu'Daj matlh je muH. nISwI' beHmey
lo' net jatlh." HoD mer lut. Qu'vetlhvaD quvHa'mo' nISwI' beH. qImyal
mIghmoH neHchugh Hota'ro' Qap lutvetlh. teH'a'?

jatlh Hota'ro', "HoD, jIQuptaH 'ej yaS wa'DIchlI''e' jIHbe', 'ach
bong chonumpu'mo' yaSlI' potlh jImoj[92]." SuchwI' chaw'DajDaq mu'
<Sogh> Hot. jatlh, "patlhvammo' tlhIngan wo'vaD jIngoy'. qImyal
meHDaq jItoy'ta'. qalchu' 'ej QaqtaH."

cha' wen jatlhvIp be'vam. DaHjaj jeQqu'. jatlh vajar "Sogh, 'urmang
vIQoy vIneHbe'."

jatlh Hota'ro', "qaqeSnIS, HoD. Dutoj 'e' nID qImyal Sa'. bIyemta'
'e' pon. DutoDta' 'e' DaHarDI' Dujon. Qob ghaH."

tonSaw' ghojchoHmoHpu'DI' Qob vajar'e' 'e' Har. chaq Hoch ra'wI'pu'
Haj DeghwI'. jatlh vajar, "nutoDbejta' qImyal Sa'. DubIjqu'ta'mo' Sa'
DaqeH'a'?"

loychu'ta' vajar. Hota'ro' tuHmoHlaw' pum. jatlh, "mu'meywIj tob neH,
HoD. not mumevqa' bIj. Duj vItoy'. lI'be'chugh mu'meywIj HImupchu',
'ach HIQoyneS. Hoch Qu'meylIj tIqel. DuquvHa'moHlaHbogh Qu'
tu'lu''a'? talIj nuDchu'DI' Sa', nuq SamlaH? chovoqqangbe'chugh
HIjangQo', 'ach yIQub."

Hoch wemHommeyDaj qawchoH vajar. SaHtaHvIS Qel vulbe'taH qama' SuD
'e' chaw'mo', Hembe'. pIj beqpu', Duj 'ay'mey je SuqmeH chutmey jun
'ach ta'taH Hoch'e'. ta' je qImyal Sa'. rut HIgh, 'ach maybe'DI' may'
rut HIghnIS SuvwI'. not Qu' naQ nguvmoHta' ta'Hom nub. tagha' jatlh
"ghobe'. quv Hoch Qu'meywIj."

jatlh Hota'ro', "DughelDI' Sa', yIyevQo'. " HoD patlh lIj 'ach SaHbe'
vajar. Dachmo' 'ungya, boQ poQ.

Qubqa'DI' Qu' nub qaw vajar. jatlh "wa'logh wej na'SIqya'nganpu'[96]
DIHoH jIH 'ungya je, 'ach maboqchuqpu'pa' qaSmo' quvHa'be'."
Quchbe'law' Hota'ro' 'ach jatlhbe'. jatlh vajar, "qay'be'. batlh Suv.
qevpobwIjDaq muDuQpu' wa'. DaleghlaHtaH, yIlegh." qevpobDaj SIq.

jatlh Hota'ro', "yIyepneS, HoD. nuHmeyDaj bIH peghmeylIj'e'."

jatlh vajar. "jIpeghtaH qatlh 'e' luHar Hoch?"

"peghmo' Hoch," jatlh Hota'ro'. nuq pegh ghaH? 'e' SIv vajar.[91]
----
SKI: Hota'ro' verges on treason in the language she uses to warn
Captain vajar about qImyal.
----
[91] I suddenly realized here that there is no Klingon word for
paranoid. Or is that word covered by "Klingon"?
[92] I initially wrote here: yaS wa'DIchlI''e' jIHbe' 'e' vIyaj. 'ach
DaH yaSlI' wa'DIch jIH, and it took until I was trying to translate
it into English before I realized that a) it doesn't work in English
and b) it probably doesn't work in Klingon either, bur it was really
odd how convinced I was that it made sense. You get, right, even if
you are sure it's wrong?
[96] That is Nausicans, a species whose males, if I recall correctly,
keep their testicles in their knees.
[99] I find this word a little weird because it seems like it should
mean suspect, but it means predecessor. I found a great English
parallel though. "Debride" sounds like it should mean divorce.