[Tlhingan-hol] qo''e' tu'bogh pagh - 'ay' Hut

De'vID jonpIn de.vid.jonpin at gmail.com
Fri Feb 10 01:36:49 PST 2012

wej 'ay' chorgh vIrInmoHpu'.  qay'be'.  wIjuS.

('entepray' meH lujaH yaSpu' 'e' poQ *Uhura*.)

['entepray'-A meHDaq]

ghogh: meHDaq paw HoD.
CHEKOV: botjanmaj wIchu''a', HoD?
KIRK: not jISumqu'.
SPOCK: maQmaj pIHbej Qang.
KIRK: *Uhura*, rI'Se'.
UHURA: lu' qaH.
KIRK: motlh nIH yIDer, DopDaq ghoDonmoH.
VALERIS: motlh nIH Der, vagh tajvaj taHHa' tor.
UHURA: rarlu', HoD.
KIRK: 'ejyo' 'entepray' maH, *jemS tIy qIrq* HoD ra'taH.
GORKON: Qo'noS wa' maH.  ghorqon Qang jIH.
KIRK: Qang.  DIvI' logh DaveghtaHvIS pIDor 'e' wIra'lu'.  tera'Daq
bIghommeH pIDor.
GORKON: qatlho', HoD.[1]
KIRK: DaHjaj ram[2] 'entepray'Daq 'uQ boSop SoH ghomlIj je, juQjIjDIvI'
mebpu' bomojmo', 'e' Dalaj'a'?
GORKON: ghu' Dachupbogh wIlajneS vaj wIbel.[3]
KIRK: wa'maH Hutvatlh wejmaH rep Sujol 'e' wInabbej.
GORKON: [4] 'e' vIloS.  maj.
KIRK (Spock-vaD): bIQuch 'e' vItul.
VALERIS: HoD, DujDaq romuluS HIq tu'lu'.  ramvam wanI'... ngeDmoH, qar'a'?
KIRK: bIQubDI' yaS bIDabej, Sogh.
CHEKOV: 'uQ luSopmeH nughoSbogh ghot'e' yIloy.

[1] - Even though {qatlho'} is of course out of place for a Klingon, Gorkon
is deferring to Federation convention here.
[2] - We don't have a word for "evening".  Also, they're in space, and they
came from different planets, so I don't even know what "evening" could
possibly even refer to.
[3] - Again, Gorkon is being ostentatiously polite here.  Maybe {-neS} is a
bit much?  He is the Chancellor after all.
[4] - A Klingon would just say {pItlh!} here, instead of all this wordiness.

[Enterprise-A bridge]