[Tlhingan-hol] Klingon Christmas Carol meets Improvised Star Trek

De'vID de.vid.jonpin at gmail.com
Thu Dec 27 08:21:41 PST 2012

On Fri, Dec 21, 2012 at 8:45 PM, Alan Anderson <qunchuy at alcaco.net> wrote:
> Before the performance, there was a brief video from the Improvised
> Star Trek group. Today I came across the reciprocal piece.

I don't understand the meaning of "reciprocal piece" in this context.
Was the video showing the reading of the following?

> The
> pronunciation is perhaps not perfectly in alignment with the
> "standard" of most fluent Klingonists, but it's consistent and I had
> little difficulty understanding it.
>
> http://directory.libsyn.com/episode/index/show/improvstartrek/id/2163983

I understood most of it, but had some difficulty in places.
Transcription below.  Maybe someone with a better ear for non-standard
Klingon pronunciations can confirm or correct my interpretation.

'o Chicago, SQuja' jIH.

tach(?)raj wISuch beqwI'pu' jIH je 'e' chera'.

maQuch(?) 'ej retlho'.

QaQ(?) Daqvam 'ej waghbej Dochmey vaj reHoHbe' qoj wIQawbe'.

yuQrajDaq nI' lengmaj 'ej Qatlh.

'ach Kennedy Expressway lengmaj Qatlh law' logh lengmaj Qatlh puS.

mebpa'maj wIchergh 'ach Continental Breakfast vItIvbe'.  nuqDaq 'oH qagh'e'?

yuQraj wItIvtaH 'ej veng Chicago wItIvtaH.

roD Qap lupwI'raj.

L vItIvbe'.  [L is the Chicago subway system.]

QapHa'qa'chugh vIQaw'.

jIbuQbe' jIlay'.

tlhoS QaQlaw' Sojqoqraj.

"Hot Dog"mey vItIv 'ach luHmey'e' ngaSbogh Ha'DIbaH Sop 'e' maS tlhInganpu'.

"Mustard" lurDechraj vISov je 'ej "Mustard" jatlhqa'lu'chugh SaHoH jay'.

maHpIn jaQ Pizza chabraj wIwoH, 'ej majQa'!

Hochlogh SuSop'a' 'ej Sutlhutlh'a'?

Bears Quj wIbejpu' 'ej tlhoS wItIv.

Cubs-meyraj wIHaD(Du'?)pu', veS Qujmey Quj Human puqmey 'e'
wIHarbe'mo'.  [Is {Cubs-mey} a deliberate joke to show that the
Klingon didn't understand "Cubs" is already plural?  Should the verb
have been {DIHaD} then?  Should that be {puqpu'} or is {puqmey}
deliberate?]

Qo'noS bopbogh De''e' boghaj(?) boneH 'e' vIHar.  juHqo' yISuch!  'ach
Dujmaj bolenglaHbe'.  buy'.

'ach wa' beqwIj [should be {-wI'}?] DaqaDchugh chaq bIQap 'ej jutlhej.

"Shotgun" bIpong 'e' vIHar.  [Should it be {Dapong}?]

tera'ngan, tlhIngan je.

'e' yIQoy!  tera'ngan, tlhIngan je.

wa' pa'Daq matay'.

Dunqu'.

tururbe'.

'ach Sa(?)rurbe' je.

vaj marap.

batlhvaD vItvaD(?) je maSuv.  bIHvaD SuSutlh.  [It sounded like
*{vItDav} but I think he misspoke.]

maSuvtaHvIS cheqaDlaHbe'.  SuSutlhtaHvIS DI(?)qaDlaHbe'.  'ej Halo loS
boQujtaHvIS DI(?)qaDlaHbe'.  [It sounds like {De-} or {DI-}, but I
think it should've been {re-}?]

chay' Halo loS boQujtaHvIS Supo'qu'?

juHmajDaq maSuvbe'. HurDaq maSuv.

vIja'qa': wa' pa'Daq tera'ngan tlhIngan je tu'lu'DI', Dunqu'.

qen QaQbe' nabvetlh.

Dun 'u' choHmey.

Dun ghotpu' choHmey.

Dun choHmey.

ret luchenmoH lurDechmey, 'ach pIq luchenmoH choHmey.

not wa' pa'Daq [he said {pa' wa'Daq}] chaHchugh cha' mutmey'e', chay'
mut nIv wISov?

Dun poHvam.

QI'lopmeyraj DIquv. [sic: should be {DIquvmoH}.]

Qapla', batlh je!