[Tlhingan-hol] DuSaQ

Gaerfindel gaerfindel at hotmail.com
Wed Dec 12 07:35:54 PST 2012

jIjatlhpu':
    qaStaHvIS po DuSaQDaq leng puqloDjI' puqbe'jI' je.

jang SuStel, jatlh:
    puqloDwI' puqbe'wI' je

jIjang:
   HIvqa veqlargh!

jIjatlhpu'
    'oHDaq lengmeH lupwI' Sov 'ej wov lutIJ.

jang voragh:

   <*SuD*  'ej wov> DaghItlh 'e' DaHechlaw':

   lupwI' SuD 'ej wov lutIj
   they board the yellow(ish) bus

jang SuStel:
    I think you mean:

    SuDbogh lupwI' 'ej wovbogh lutIj

    This is a tricky one, because we don't have rules about using
multiple adjectivally acting verbs on a single noun, especially if the
phrase is
    then to get a type 5 noun suffix added to it.

    I have turned the idea into a pair of relative clauses, which is how
we have seen this done before. (I also got rid of the {lengmeH}, redundant
    because it's implied in {lupwI'}.) Note that they don't "board in"
the bus, they just "board" the bus.

jIjatlhpu'
    qaStaHvIS pov lupwI' rapDaq chegh.

jang SuStel:
    The lack of any type 7 suffixes on these verbs makes me think you're
talking about something that happens regularly, rather than something
    that just happened today that you're relating to us.

jIjang:
    Yes, that's it exactly!

ghItlh SuStel:
    jIQupDI' lupwI' vIlIgh. DuSaQ vImuS, Dalmo' 'ej jupwI' puS vISovmo'.
DaH jIQuchbej! DuSaQDaq jIghojbe'! 'ach Dal yaHwIj 'ej jupwI' puS vISov...

jIjang:
    Do'Ha.  jIQupDI' jIval 'ej DuSaQ vItIv, 'ej jup law' vISovpu'.

~quljIb