[Tlhingan-hol] nuq bop bom: cha'vatlh vaghmaH cha': ghangpu' lopno'

Rohan Fenwick - QeS 'utlh qeslagh at hotmail.com
Thu Aug 23 03:53:52 PDT 2012

ghItlhpu' Qov, jatlh:
> Sadly, QeS appears not to have posted an installment of mIl'oD veDDIr loD
before his day ended,

jIbuDba'pu'. I'll post another instalment (probably two) tonight, which will have to satisfy readers for a few days, as I begin my odyssey towards qep'a' tomorrow morning.

> so you'll have to settle for a chapter from nuq bop
bom.  Nope, it's not over. It' just that I got busy and
> no one
seemed to miss it,

For my part I didn't want to hassle you while you were still busy. Dalabqa'mo' jIQuch!

> but tough, you're stuck with it again anyway.

maj. :)

> You may recall that after watching qImyal screaming in agony for a bit,
Mahoun helped an injured warrior
> up the stairs, to where Dr. Kruge is
working to aid the survivors of the wedding reception.

quS'a'mey Quj vIQub: «Dothraki tlhoghDaq Heghbe'chugh wej nuvpu', Dal tlhoghvetlh net noH.»

> 252: ghangpu' lopno'

Impalement's such a downer at a party, isn't it?

> beb luSIchDI' pujchoHpu' qImyal beymey. tagha' jachbe'choH.
bebDaq SaH Qugh, Mossam, 'eSSIm je 'ach
> Dach latlh yelwIyyItnganpu'.
jatlh Qugh, «chaH luQollu'. rI' DujHeyraj. nuvpu' pIv, lommey je jol.»

nuvpu' lurIQlu'pu'bogh lutu'lu'be''a'? Heghpu' pagh pIvtaH?

> wej wanI'vetlh qelrup Mahoun. jatlhlaHbe'taH 'eSSIm 'ach Mahoun ghop
'uchDI' HoS nItlhDu'Daj.

Dawwww.

(poD vay')

«qaH'eng Sogh!» jatlh Qa'bar, nom jolpat ravvo' lItHa'taHvIS. meH SIchDI'
HaghchoH rIpDuy. jatlh,
> «ghangpu' lopno', be'pu'. petuQ'eghmoH.»

Pool's closed!

(poD latlh)

> Mossam jol Farsajii. DujDaj ghoS je neH Mahoun 'ach leng
'eSSIm 'e' tuch Qel 'ej lon neHbe' Mahoun.
> «vor'eghnIS Hugh. ghaytan
wa'leS jatlhqa'laH», jatlhpu' Qel.

I've noticed your sentences tend to be shorter than mine. Terser. In Klingon prose that's a good thing. I have a tendency to ramble.

> veS rI' Qa'bar. lIH'egh 'ej jatlh, «qaStaHvIS lopno',
gho'Ha'pu'mo' qImyal Sa', bebvo' pum. Hegh.

Understatement of the year, Qa'bar.

> Dujraj QonoSvaD rawI'ra' Hegh
'ollaH Qugh Qel.» [331]

Dach qaghwI': {ra'wI'ra'}.

> jang veS yaS, «ra'wI'ma' ghaHbe'. batlhHa' vangmo' Sa', gheSta'
ra'wI' chu'.» pong, patlh je jatlh.
> ghovbe' Mahoun 'ach bellaw' qaH'eng.
> jabbI'ID vanpu'DI' Qa'bar, jatlh, «batlhHa' vangta' qImyal chay' 'e'
luSov chaH?»

chaq qImyal luSov. chaHvaD chaq tIqDaj 'angpu'qu'. rut vay' tIq Sovlu' batlhHa' vangchoHpa' vay'.

> wanI'mey luSIQpu'bogh QIj Hoch.

wanI'mey SIQpu'bogh. {lu-} yIqIl.

> tarven ta'e' qengpu'bogh Mahoun Del
Qa'bar. tarben tamey nejtaH qImyal

tarben DaHech'a', qoj tarven DaHech? lugh'a' Hoch cha'?

> 'ach qama'Daq tu'lu' not 'e'
loy'be'.

The double negative here doesn't parse.

> jatlh Qa'bar, «vIpIHbe'bejpu'! qaStaHvIS wejmaH DIS vIvoqtaH. DujwIj
HIvDI' mumaghta' ghaH
> 'e' vIHarQo'. luta'pu' romuluSngan jatlhDI', vIHar
vIneHqu'mo' vIHarpu'! jIQIplaw'

yIvoq 'ach yI'ol, Qa'bar. yIvoq 'ach yI'ol.

(poD vay')

> veSDaq
voqHa'chuqtaHmo' yaSpu' taHpu' ghu' DunHa'. Mahoun voqpu' vajar 'e'
ngIlmo' DaH yIntaH.

maj. Mahoun voqlu' 'e' qotlhba' Mahoun.

> rI' veS. jatlh ghogh, «qaH'eng Sogh, pa' rIn'a' Qu'lIj? pIpoQqu'.
mejpa' qImyal, jorneb nIHlaw'ta'.

Just when you think everything's been resolved.

> chetvI'vo' jol. may'Duj lotlhwI'
ghu' rur. Duj Qaw'meH vogh So'ta' 'ej jorbeH 'e' wIHaj. Sambe'pu'
> noch.
qImyal QaS vIbotmeH pay' jolpat vIchu'Ha'ta'mo', jolpat tamey
vInaw'laHbe'. bImejpu'pa'
> patmey DanIStaHmo' chaq mIw pegh DaSov?»

'emDaq lojmItHey pegh tu'lu'chugh, Do'qu'!

> jatlh qaH'eng, «ngaH HoD? patmey vInIStaH 'e' DaSov'a'?» [322]
> jatlh ngaH, «vISovba'pu'. QIpbe'nIS machqu'wI'. DaH DujlIj yIHub:
jornebvam wISammeH mIw
> Da'oghlaH'a'?»

net tul...

> [331] Is falling off a roof during an alien's wedding reception more or
less honourable than dying in bed?

chaq Hegh bechbogh quv law' Hegh qotlhbogh quv puS net Har.

QeS