[Tlhingan-hol] mIl'oD veDDIr SuvwI': 'ay' cha' - 10. reH tay' ghot, tuqDaj je

Rohan Fenwick - QeS 'utlh qeslagh at hotmail.com
Sun Aug 19 22:29:13 PDT 2012

jatlhpu' Qov:
> tlhoS 'ay' Hut vIpojta' 'ach wej vIlab. De'wI'wIjDaq tu'lu'. DaH De'wI'vetlh vInaw'laHbe' 'ach poH vIghaj.

qay'be' - bIpojmeH poH DaghajtaHvIS motlh jIQongtaH jIH!

taH:
> meQtaHmo' ngem Qu'maj bot tlhIch, vaj mapuvbe'.

Do'Ha'.

jIjatlhpu':
> vaj jatlh ghaH, 'ej juH'a'Daq cheghmeH tlhe''egh; mej monHa'taHvIS. tlha'be''eghchoHmoH

mujang Qov, jatlh:
> This is the second time I've stumbled heavily over verb'eghmoH for, presumably, "make [one]self verb".
> Is it just me, but do additional suffixes, especially intervening not make this very awkward.

It does a bit - I should try to tone it down. Some of it comes from having the original text embed the "make X's-self" bit deeply enough in my mind that I don't shake it in the Klingon.

Qov:
> latlhpu'?  You know these epics aren't private conversations amongst me, QeS and ghunchu'wI', qar'a'?

'e' luSovbej latlhpu' 'e' vItul!

jIH:

Qov:
> muHaghmoH. jottaHvIS 'utlh naD 'op, mu'qaDmey jatlhtaHvIS latlhpu'. ( 'a vIyaj).

Hochlogh Hoch nuv belmoHlaHbe' vay'. :)

jIH:
> 'utlh 'ej moghtaHvIS, QongmeH pa'Daj jaH. 'el latlh 'e' botchu'meH, bejtaH 'avtanDIl, puqloD quv rur.

Qov:
> 'avwI' DaDI' mangghom ra'wI' chaq Qagh. 'avwI' Qu' Sovqu' 'avwI'. 'ach SeQ Qu'vam 'ej voDleH 'utlh quvmoH 'avwI' patlh.

chaq Qagh. But Rustaveli goes to excruciating lengths to make it clear how awesome Avtandil is at pretty much everything. Presumably guarding is another thing he can do, apart from ride horses and be hot and skewer defenceless animals at a hundred paces.

jIH:
> tagha' 'IQtaH vavDaj 'e' Qoy tIna'tIn, vaj QamchoH 'ej vavDaj lojmIt chol. 'avwI'

Qov:
> 'avwI' motlh ghaHbe'. 'avtanDIl ghaH. 'avtaHbe''a' 'avtanDIl?

As you realise in the next couple of lines, 'avtanDIl is inside, with another guard outside. On rereading it's really not clear from the outset though so I've added a bit to clarify.

jIH:
> DaHjaj SuvwI' Huj lulegh

Qov:
> naDev luleghpu' vImaS

bIlughchu'. vIchoH.

jIH:
> chaH, 'ej 'utlh 'ItchoHmoHpu' wanI'vetlh'e'.» jatlh tIna'tIn: «DaH jImej jIH; wej qaSchoH .

Qov:
> toH lojmIt wa'DIch 'av 'avwI' motlh 'ej lojmIt cha'DIch 'av 'avtanDIl.

'e' vIqelbe'. HurDaq 'av 'avwI' motlh 'ej qoDDaq 'av 'avtanDIl 'e' vIQub. 'ach cha' lojmIt lutu'lu'chugh, qay'be'; ram.

jIH:
> qaStaH jaj. tugh tlhob roStevan 'utlh, jatlh: «nuq ta'taH puqbe'wI', belwI' naghbochwI' je, yInwIj rachwI'?»[1]

Qov:
> How she isn't spoiled rotten I don't know.

Heh. How does one raise a princess to NOT be spoiled?

(poD vay')

jIH:
> Qoy tIna'tIn, vaj QamchoH ghaH 'ej vavDaj jaH.

Qov:
> It's sweet, the respect among that family is something the common man can strive for, more than the wanton slaughter of game and luxurious parties.

I think that's part of why the poem's so popular in Georgia. It's about these high-falutin' types but they still display values worthy of emulating.

jIH:
> jang 'utlh. «'o puqwI',» jatlh, «'IQqu'mo' ghu'vam jI'It, 'ach qaleghmo' 'ej bIyInmo' SoH jIbelchu'. pay' nom jI'IQHa'choHchu'pu'; 'IQbe'moHmeH Hergh DaDachu'. muDuQpu'bogh wanI' qaja'pu'DI', mubechmoHbogh ghu' bep je DayajchoH 'e' vIHar.»

Qov:
> joSmey 'Ijbe'law' tIna'tIn. Heghpu'bogh toy'wI'pu' qorDu'mo' jupmo' je tugh wanI'vetlh Sov Hoch 'e' vIpIH.

chaq toy'wI'pu'vaD wej jatlhpu' tIna'tIn. HoSghajchugh nugh qutluch palth, chuQun toy'wI'pu' je luchevqu'lu'; chaq naDev qaS je.

jIH:
> SKI: roStevan goes into his room to deal with his anguish, but tIna'tIn tries to cheer his flagging spirits, and eventually roStevan agrees to tell her what the cause of his upset is.

Qov:
> I got more of a tIna'tIn waits around for roStevan to notice her absence then comes in, instantly cheering roStevan with her presence, and he says he will tell her why he is upset.

Yep, or that. :)

> Hogh veb pa'wIjl DaDab, qar'a'?

qarbej, cholajqangtaHchugh. qay'be'taH, qar'a'? bIpawDI', mapawlaw'pu'qu' ghunchu'wI' jIH je, vaj mebpa'meyDaq pIlegh!

QeS