[Tlhingan-hol] nuq bop bom: wa'vatlh javmaH cha':

Qov robyn at flyingstart.ca
Wed Apr 18 18:44:03 PDT 2012

At 12:28 '?????' 4/18/2012, you wrote:
>On Thu, Apr 12, 2012 at 4:06 PM, Qov <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> > "HISlaH," jatlh vajar. qaqba'. latlh chu' 'ej nIH teSDaq lan. choHchu'pu'
> > Dechbogh wabmey.
> >
> > jatlh qaH'eng, "teSlIj rurmeH, Hung mIlloghmey vIlo'ta'. boQ je Qel.
> > pupbe'bej 'ach bISaHtaHvIS ghu'lIj Dub 'e' vItul."

maj. boQta'mo' Qel, vajar teS QIH 'e' wISaHnISbe'.

>ta'Dajmo' HemlaH qaH'eng.
>
> > jatlh vajar, "qaH'eng Sogh, porghwIj DaHotDI' qaS wanI' Dun 'e' vISov,
> > qaqIHDI'."
> >
> > "HoD!" jatlh Hota'ro'.
>
>"maj" ja''eghpu' Hota'ro' jatlhpa' qaH'eng, 'e' vIghet.

ghaytan Qap 'e' tlhojDI' ja''egh.

>(In the Verizon commercials, the pause after "Can you hear me now?" is
>followed by "Good.")

vaj jangwI' wIQoybe'. DejwI' neH wIQoy.

> > Hagh vajar. jatlh, "nuq? 'IH ghaH. SoH DuHotDI' DatIv, qar'a'?" vajarDaq
> > boqrat chej chuH Hota'ro'.
>
>{chuH} has the target as its object, and I'm pretty sure it applies
>literally only to throwing spears. Perhaps {jaD} would be a better
>verb.

maj.

> > noDmeH bagh neQDaq
>
>wa' mu' 'oH <baghneQ>'e'.

maj.

> > qompogh lan 'ej Hota'ro'Daq
> > jaD.
>
>Oh. Maybe find a way to use {vo'} instead...or perhaps even {wob},
>with the spoon in the role of a {chetvI'}.

wob vIparHa'.

>ghIH ghem.

ghIHbe'bogh tlhIngan nay' yIper.

>ngabHa'ba' chachHey. tlhagh poQ'a' rutlh?

qaH'eng Qu' DayajchoH. ghaytan ro' poQ yaS wa'DIch ghIch.

> > jatlh qaH'eng, "yaS wa'DIch." mej.[184] DaSmeyDajmo' choQDaq wabmey jej Qoy
> > vajar.
> >
> > "DIngchu'be' quSDaj," jatlh Hota'ro'.
>
>DIngbe'mo' quS jonwI' poQpu' Sa', 'e' vIbej. 'ach DaH beptaH 'Iv? chaq
>wabmey parmo' yaS wa'DIch'e', rI'ta'.
>
>ghaytan Qop quS QutlhwI'. tlhoy vummoH Sa'.

chaq!  qaH'eng DaghelnIS.

> > jatlh Hota'ro', "chotoDta'mo' 'ej chovuvtaHmo' 'ej toDujwIj vISammeH
> > bIloSlI'mo'." yev Hota'ro'. motlh tlho'chuqbe'mo' tlhInganpu', vI'law'taH
> > tlho'nISghachchaj; chaq SomDaq vI'taHbogh tatmey rur. Som wewmoH 'ej
> > tlhInganpu' vuvqu'chuqmoH. jatlhqa' Hota'ro', "...'ej
> majachnIStaHmo' mapuQ,
> > HoD."
>
>'ej tlhoy vI'chugh tatmey, pay' SumwI'Daq Sup 'ul. 'oy'naQ rur.

SumDI' pagh wewtaHvIS SuDqu'. Dajqu'.

> > jatlh ghutar, "SuvwI''a' SoH, HoD. SoH 'emDaq jagh tu'lu' Datu',
>
><tu'lu'DI' Datu'> <tu'lu' 'e' Datu'> ghap DaHech'a'?

{tu'lu'chugh Datu'} 'e' vIHech. Segh Hut mojaqmey vIQoylaHbogh jIH
neH vIlo'taH!

toH, vItI'choHDI' qar ghItlh. bong {-chugh} vInop SoHvaD vIlI'DI'.

> > vabDot
> > DaQoybe'chugh,
>
>I wouldn't use {vabDot} this way based on the {vabDot tera' Qejbogh}
>sentence. We definitely need another example or six of its use in
>context. Is it an adverbial leftover that applies to the verb? Is it
>an oddball noun that has no direct English equivalent? Is it something
>entirely unexpected?

jIloy neH. 'ach naDev 'utbe'. vIteqqang.

> >'ach jejtaH Hoch nuHmeylIj wIneH."
> >
> > jatlh vajar, "Qo'noS maHDI' ropyaH vIghoS. pa' teSDu'wIj tI'laH Qelpu'."
>
>reH juHqo' Qel ghoSnIS lutvam HoDpu'.

toH, bIlugh. chIch qaSbe'. Datu' vItu'pa'.

> > "DaH chay' jura', HoD?" jatlh ghutar.
> >
> > jatlh vajar, "DaH SoH qara'be' ghutar. Qo'noS vergh Datoy'. malIghtaHvIS
> > maleStaH. may'Dujvam jo yItIv. peQong, peSop, petlhutlh, pengagh.
>
>HoHta' ghutar. jo tIvbejtaH.

:-)

> > qImyal Sa'
> > yInuQQo'. mayuDHa' tagha' 'e' Sovmo' nunuQbe'jaj."
>
>qaSjaj.

DapIH'a'? :-)

- Qov