[Tlhingan-hol] Hu vISuch

Rohan Fenwick qeslagh at hotmail.com
Mon Jul 1 09:14:25 PDT 2013

ghItlhpu' naHQun, jatlh:
> Hu maSuch qorDu'wI'.

jang De'vID, jatlh:
> Aside from the fact that {wI-} should be used instead of {ma-} when
> the verb has an object, is the subject of this sentence actually "we",
> or is "my family" really an "it"?

I'm with De'vID - you really need a {jIH} in there to be able to use a first-person pronominal prefix.

naHQun:
> ghotI', bIQDep, norgh, vIghro''a', bo'Degh, je matu'.

{DItu'}.

> norgh yach be'nalwI'.

norgh Segh yIngu'. nIm lIngwI' (orca, dolphin...) 'oH'a'? ghotI'na' 'oH'a'? Dojba' Hoch cha', 'ach pIm DIrchaj net jatlh... gheghqu' tera' norgh ghotI'na' DIr; 'op DaqmeyDaq teywI' DameH DIrvetlh gheghqu' lulo'lu'pu'.

naHQun:
> > *polar bear* yach puqbe'wI'.

De'vID:
> ghaytan Ha'DIbaHvaD {tera'ngan mIl'oD chIS} Dajatlhchugh yajchu' Hoch.

latlh DuH: {chuch mIl'oD}? :)

'IHqu' Ha'DIbaHvetlh. Qobba' 'ach Doj. naDev {bIQ'a' qo'}Daq ("Sea World") 'op lughajlu' je. qen wa' boghmoHlu'law'pu'.

> pItSa' chab maSop.

{wISop}

> 'ej qo'la' 'awje vItlhutlh.

I believe {'awje'} has two qaghwI'mey.