[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh HutmaH jav: vIt 'eSSIm

Qov robyn at flyingstart.ca
Tue May 22 07:09:11 PDT 2012

Essim was rescued from slipping over a cliff by a group of soldiers,
who question her on Mahoun's whereabouts.

196: vIt 'eSSIm

vIt 'eSSIm. ba'choH 'ej jatlh, "mutoD 'e' nID! bIQtIqDaq mupummoHta'
HIvwI'pu' vIleghbe'pu'bogh. bIQtIqDaq jIghIr." tlhegh Delbe' 'eSSIm
'ej negh leghpu' 'e' chIDbe'. bIQ HurghDaq ghIrtaH 'e' Delchu'. bIQ
jaQ Hajlaw' je 'IjtaHbogh negh. tamtaH; may'lut lu'IjtaHbogh
puqpu''e' rur. 'eSSIm toDbogh Mahoun ghopDu' Del 'ej DaH lut
ja'taHvIS Mahoun ghop 'uchqu'pu' 'e' qawlaw'. yeb HomDu' mach tappu'
'eSSIm, ghIq MahounDaq toSta'. nepbe' 'eSSIm. DaHjaj Mahoun
HoHlaHbejpu'mo' SotchoH. DIvbejmo' 'eSSIm, lut 'Il Honbe' negh.
ghaytan wanI' bejpu'. rIQmo' Mahoun qoj 'uchlaHbe' 'ej toSlaHbe'ba'.
Heghpu' Mahoun 'e' luHar. 'olpu' neH 'eSSIm.

qojvetlh toSlaw'ta'mo' 'eSSIm vuv negh. jatlh toDwI'Daj Qup,
"bIHeghpu'chugh quvHa'qu'choH nIpummoHbogh nuvpu'. bIyIntaHmo' Do' je
chaH." jaq mang maqtaHvIS 'ach Do'wI'vetlh ghaH 'e' pIH 'eSSIm.
DIvlaw' je latlh. Daj. ta'Heychaj lupaylaw'.

'eSSImvaD jatlh bu', "lom Daq Dangu'laH'a'?"

vItqa' 'eSSIm. jatlh, "ghobe'! lom yIjatlhQo'. reH 'eb tu'lu'."

jatlh bu', "Ha'. wInej. tatmeymo' QapHa' Duj nochmey 'ach DaH
DubbejlI'. wISam." QamchoH 'eSSIm 'ej bIQtIq HeDon yIt ghom.
Hoqra'mey lo'taH cha' negh. cham wuv. lam ghIlthlu'bogh buSHa'chu'.

Qubqu'law'taH bu'. jatlh 'eSSIm, "nov ghaH, 'ej SuD, 'ach ghoqwI'
ghaHbe'. 'anDorngan, qo'larngan joq rurbe'chu'."

qagh mang Qup. "wa'logh qo'larngnan be' vIngaghta'," jatlh. mIychoH
latlhpu'. 'eSSIm Harpu' bu' 'e' noHlaHbe' 'eSSIm.

chaH bIngDaq qojvo' pumtaH bIQtIq. bIQ SuvtaHvIS 'eSSIm, qojvam
lIjchu'pu'. SaH 'e' ghovpu'mo' Mahoun, Do'. 'eSSIm qechmey jatlh
mang, "pa' pumpu'chugh lomna' wInejlI'."

jatlh bu', "lom 'ay'mey bIjatlh 'e' DaHech."

Hagh QelHom 'ej jatlh ,"bIQ Ha'DIbaHmey pI' tInej. chay' nguv 'IwDaj?"[217]

pujwI' Dabe'meH 'eSSIm qu''eghmoH. jup lom 'ay'mey leghvIpbe'
tlhIngan. jatlh, "SuD je. Qo'noS chal rur." ngaDHa' 'eSSIm ghogh.
tojnISbe'taH 'eSSIm. Mahoun San HajtaHmo' vIt qabDaj. wutlhDaq Mahoun
buStaHvIS, bIQtIqDaq Mahoun qellaw'taH. bIQtIq qoj bIngDaq ngengHom
chenmoHpu' pumtaHbogh bIQ. qojvo' bIQ lIghpu'chugh vay', ngengHomvetlhDaq pum.
----
SKI: Essim and the soldiers walk along the clifftops and observe the
waterfall that she and Mahoun escaped going over.
---
[217] I keep accidentally writing my way into scenes from my own
life. I used to serve in a coastal cliff rescue squad, and I'm
delighting in having these young soldiers unself-consciously saying
everything that we were strictly disciplined not to say, lest media
or families overhear and mistake realism for callous uncaring. It's a
taste of Essim's own medicine as she keeps upsetting Mahoun by saying
it like it is.

I am not totally satisfied that I have depicted the river and the
waterfall here the way I see it in my mind, but I think that the
picture you get will still tell the story. Let me know if there is
any confusion.