[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh HutmaH wej: Sor Hap boSmeH - READ ME FIRST

Qov robyn at flyingstart.ca
Sun May 20 16:54:01 PDT 2012

Darn, I accidentally sent 194 out first, mislabelled in the subject
line as 193. This is the real 193. My apologies if you read 194
first. It will make a lot more sense if you read this one first.

In 192, the 'ay' that should precede this one, 'eSSIm and Mahoun were
discussing what to do about the pursuit.

193

Sor Hap boSmeH

HurghtaHmo' DIS, poH lunoHlaHbe'chu'. Hoch luchchaj tlhappu'mo' pagh
Qaw'pu'mo' bIQtIq, tlhaqmey ghajbe'.[209] nuHmey ghajtaH 'eSSIm.[285]
Mahoun ghop rIQ nuD 'e' nID 'eSSIm 'ach Hurghchu'mo' Qatlh. jatlh
Mahoun, "'oy' vISIQlaH." Mahoun Dabe' Mahoun. jatlh Mahoun, "maDo'.
naDev law' bIQ QaQ. tlhIlmey vImumlaH 'ach ngImbe'." wej bIQvetlh
tlhutlhqang 'eSSIm. 'up qech, 'ach yIntaHmeH tugh 'ut 'e' yaj.

jatlh 'eSSIm, "qaStaHvIS loS jaj wutlhDaq maSo''eghlaHchu'taHbe'.
bong DISvam wISamta'. nejchu'chugh tlhIngan negh, SamlaH je."

jatlh Mahoun, "vaj pov tlhIngan nochmey. DujwIjvaD DIvI' nochmey nIv
vIDIlta'. ghorDaq jaQHa'bogh tlhIlmey DItu'laH 'ach wutlh Ha'DIbaHmey
not DItu'." ghaytan nIv DIvI' noch cham 'e' Sovmo' 'eSSIm jangbe'.
bomchoH Mahoun ghIq mev. jatlh, "loQ matamnIS. yuQwIjDaq wa'logh
tlhIlHalDaq 'op tlhIlwI'pu' lujonlu'taHvIS bomtaHmo' Qoy vay' 'ej
lutoDlu'. Qarghmey mach veghlaH wabmey." Hurghmo' mon 'eSSIm 'e'
leghlaHbe' Mahoun. jatlhbe'nIStaHmo' Mahoun ghaHvaD Qatlhqu' poHvam.

QubchoH 'eSSIm. loSleS ghungmo' pujchoHpu' 'eSSIm Mahoun je.[249]
ngugh QalnISlaHtaH Mahoun. DISDaq Soj nejchoH 'eSSIm. yavDaq tortaH
'ej ghop nechmoHtaH. nItlhDu' bIngDaq vIHchugh vay' woH 'ej chopchoH.
letchugh nagh 'oH. charchugh lam ngogh 'oH. noghchugh ghew 'oH. 'op
ghewmey Sop 'eSSIm 'ej MahounvaD HochHom nob.[211] yavDaq
tlheghmeyHey lutu'lu' je. wa' luH 'eSSIm. SIHqu'. wItlh. largh. mum.
Sor Hap rur. mut ghovlaw'.[212] tlhegh chenmoHmeH Sor wutlh 'ay'mey
lo'laH 'eSSIm. lI'bej tlhegh. tIqwI' boSmeH Sor wutlh 'ay' tlha'choH.
ghoStaHvIS 'eSSIm langchoHtaH DIS. tugh 'och moj. loQ SaltaH. 'aqroS
jeqtaHmo' Sor 'ay'mey, mInDu' SoQmoH. burghDajDaj QotchoH 'eSSIm 'ej
tlhetlhmeH DeSqIvDu' lo'. loQ 'och waQtaH nagh. juSmeH 'och DopDaq
ghoSchoH 'eSSIm 'ej nagh juStaHvIS loQ nechmoH.

pay' 'eSSIm DubDaq 'uychoH vay' 'ej 'eSSIm rechqu'moH.
---
SKI: 'eSSIm runs into trouble while exploring the cave.
---
[209] I was going to do a rant here about kids who don't wear a watch
because they tell time by their cellphones and what would they do if
they fell in a river and ended up in a dark cave and needed to know
what time it was? But my self-winding, waterproof, heirloom watch has
no light, so I'd be just as hooped.
[211] I enjoy having 'eSSIm eat bugs as casually as I eat berries but
be grossed out over having to drink water. Mahoun, like people from
the majority of cultures on my planet, is fine with consuming both
bugs and unbottled water.
[212] Hey, it's dark. She's a biologist. She has been here for a few
years working on this grain project, with no social life. She's
probably catalogued every plant within walking distance. Why wouldn't
she taste them?
[249] {ghorgh tujchoHpu' bIQ} I like opportunities to use perfective
in the future, to remind me and everyone that it isn't about the past.
[285] That's right. Completely ignorant of water safety skills of all
kinds, Essim almost drowned wearing a sword belt and heavy boots and
didn't have the presence of mind to remove them, or even realize that
it would be a good idea.