[Tlhingan-hol] wa'maH cha' jatlhwI'pu' po'qu' chaH 'Iv'e'?

De'vID jonpIn de.vid.jonpin at gmail.com
Sat Mar 24 00:56:59 PDT 2012

rut ngoDHomqoq vIlegh: wa'maH cha' tlhIngan Hol jatlhwI'pu' po'qu'
lutu'lu'. 'e' Harlaw' {the Internet}:
http://www.google.com/#q=twelve+fluent+Klingon+speakers

chaH 'Iv? jatlhwI' po'qu' ghaH vay''e' rut vabDot net maq![1]
chovnatlhvam yIqIm:
http://alientongues.com/?p=128
jatlh {Delton Wilson}: {I am one of those “twelve” Klingon speakers
that you wrote about...}

not nuvvam pong vIQoypu'. 'ach DuHqu' DuHvam: noybogh qoj po'qu'bogh
tlhIngan jatlhwI'pu''e' Hoch vISovbe'.  pIj pong pIm lo' je tlhIngan
jatlhwI'pu'.  chaq naDev ghaHtaH {Delton Wilson}vam'e' 'ach pongDaj
vIghovbe' neH jIH'e'.

'ach qo'Daq tlhIngan Hol jatlhwI'pu' po'qu' 'ar tu'lu'?  tlhIngan Hol
yejHaDvaD toy'pu' taghwI' pabpo'[2] 'ar?  pab pIn patlh'e' bajlu'bogh
'ar ghov yejHaD?  po'wI' 'ar ghov?  ghojwI' 'ar ghov?  Sov'a' vay'?
http://higbee.cots.net/Holtej//klingon/KLCP/index.htm

noylaw'bogh tlhIngan Hol jatlhwI'vaD tetlh tu'lu', 'ach Dachbej nuv
law' 'ej naQbe' De':
http://www.kli.org/wiki/index.php?Klingonists%20of%20Note
(tlhIngan Hol DajatlhlaHchugh tetlhvamvaD yIchel'eghqu'!)

tlhIngan Hol jatlhwI'pu' po'qu' vIqIH vIneHbej.  wa' qepHomvaD neH
jIjeSta' 'ach not qep'a'Daq jISaH.[3]

toH, tlhIngan Hol jatlhwI'pu' po'qu' mI' DanoHDI' nuq 'oH mI''e'?

[1] - I wanted to say "[Sometimes it's even claimed that] someone is
one of the twelve [fluent speakers]".  {wa'maH cha''e' wa' ghaH
vay''e'}?  Also, this is one time I wish I was speaking Morskan: so I
can emphasise the {vay''e'}.
[2] - Has {pabpo'} never appeared in canon?  Strange, I'm sure
everyone understands it.  I did find it in something written by {HoD
Qanqor}.
[3] - I wanted to say "I haven't been yet" but {wej}... oh, {wej}, why
do you mean both "not yet" and "three"?
[4] - My first attempt at "How many [fluent speakers] do you think
there are?" was {jatlhwI'pu' po'qu' 'ar DanoH?}  But this is obviously
wrong, as it means "how many fluent speakers do you judge/estimate?"
(i.e., you're judging/estimating the speakers, not how many of them
there are).  I could've just gone with {'ar tu'lu'} "how many are
there?", but I wanted to express "in your opinion/estimation", though
perhaps that's something that Klingons would not be culturally
inclined to add (if you ask someone a question without a clear answer,
_of course_ the answer is their opinion/estimation).  Would {'ar
tu'lu'law'?} have worked?  TKD 4.2.6 says {-law'} expresses
uncertainty on the _speaker's_ part, so it's bit weird to attach it to
a question.