[Tlhingan-hol] qo''e' tu'bogh pagh - 'ay' cha'maH jav

De'vID jonpIn de.vid.jonpin at gmail.com
Wed Mar 7 01:53:44 PST 2012

(taHqa' meqba')

CHANG: vaj, pItlh!  rewbe'pu'.  tagha' HeS wIyajchu'.  DaH 'IQmoHbogh
HeS nabwI' wIqel: James... Tiberius... Kirk.  nuq jatlh paq qonwI'
DamaSqu'bogh, HoD?  "Ha'!  yavDaq maba', 'ej voDleHHom Hegh lut 'IQ
DIja'taH"[1]  lutlIj 'IQ ghoja', qIrq.  puqloDlI' Heghmo' bInoD 'e'
Danab ghoja'.
KIRK: teHbe'!
WORF: jImorgh![2]  chotwI''a' ghaH qIrq'e' 'e' ngu'lu'be'.
JUDGE: jIQochbe'.[2]
CHANG: tavaD Dochvam vInob: HoD QonoS taHomvam.
KIRK (ta): {not tlhInganpu' vIvoqpu' 'ej reH vIvoqQo'taH. loDHomwI'
Heghmo' not vIqeHHa'laH.}
KLINGONS: ja'qa'!  ja'qa![2]
CHANG: mu'meylIj bIH'a' mu'meyvetlh'e'?
KIRK: mu'meyvetlh jIjatlhpu' jIH'e'.

[1] - Shakespeare, Richard II, Act III sc. ii.
[2] - I don't know legalese, much less in Klingon.  To declare an
"objection" - {bep} or {morgh}?  To "sustain" one, {Qochbe'}?
[3] - This is in Klingon in the film, in the background.  It's not
clear what they're saying, but it seems to be something-{qa'}.