[Tlhingan-hol] qo''e' tu'bogh pagh - 'ay' cha'maH

De'vID jonpIn de.vid.jonpin at gmail.com
Sun Mar 4 17:31:38 PST 2012

De'vID:
> UHURA: quSDaq bIba'.
> VALERIS: loSvatlh ben tera'Daq vumwI'pu' ngoQ buQmo' mIqta',
> mIqta' mevmeH vumwI'pu' bIHDaq

Qov:
> bIH? Where is the plural antecedent? I assume it's would be clearer if you
> said mIqta'mey or ngoQ lubuQmo', or made mIqta' be 'oH.

I guess "machinery" is a singular word that shouldn't pluralised, so
{'oH} it is.

De'vID:
> {Sor waq} jaD chaH.  vaj {Sorgh} luponglu'.

Qov:
> bI'ong. DachoH 'e' vIpIHbe', 'ej DIvI' HolvaD chaq teHHa', 'ach Sor Hap
> bIHmo' waqmey vIlajqang. Da'oghDI' bIHem, qar'a'?

vI'oghbe'.  tlhIngan Hol lo'lu'taHvIS, rurchuq {Sor} {Sorgh} je.

De'vID:
> UHURA: QapHa'taH chammaj.  vumbe'

Qov:
> I don't think vum is something that a pat can do.

{Qap} vIlo'qa' vIneHbe'.  But I guess Klingons have less aversion to
repeating the same word than we do.

De'vID:
> Hoch patmey chach.

Qov:
> Is chach a verb now? I think you want chach patmey.

This was discussed recently in another thread.  There's a Klingon line
in this movie, {tlham chach chu'qa'}.  This suggests "backup system"
would be {pat chach}, i.e., "the system's backup", or "backup of the
system".