[Tlhingan-hol] qo''e' tu'bogh pagh - 'ay' wa'maH jav

De'vID jonpIn de.vid.jonpin at gmail.com
Sat Feb 25 13:33:56 PST 2012

(Qo'noS wa'Daq jol qIrq McCoy je.)

[Qo'noS wa' jolpa']

KERLA: bImaw'choHpu''a'?
KIRK: qaSpu'bogh wanI' vIyajbe' 'e' vI'Ip.
McCOY: maQaHmeH naDev maHtaH.
KERLA: HItlhej.

[ghorqon gharmeH pa']
McCOY: ghorqon Qang!
KIRK: ghuy'cha', naDev qaSpu' nuq?
CHANG: bISovbe' 'e' Danep 'e' DangIl!
KIRK: qaSpu' nuq?
CHANG: qIpchu'bogh 'otlh peng Dalo'mo', tlhamchemmaj[1] naQ DaQotlhchu'.
'ej jol peQ DaS tuQbogh cha' DIvI' beqlI''e', 'ej ghu'vam luta'.
McCOY: HaqwI' Daghaj'a'?
CHANG: qaSpa' quvHa'bogh ghu'vam[2], wIghajpu'.
McCOY: va... vIQaH 'e' yIchaw'... vIHlaw'taH tIq.  wIqenglaH... wovwI'
vIpoQ.  raSDaq wIlItmoHlaH'a'?  yI'uch... yI'uchchu'taH, vIngaDmoHtaHvIS.
yI'uchqu'!  Qu'vatlh.
KIRK: ghaHvaD...
McCOY: *Jim*, porghQeDDaj vISovbe'... SoQchoHbe' qungmeyDaj.
KERLA: HoHlI'!
McCOY: vIH tIqDaj 'e' mevlu'... ghuy'cha', Ha', va... choHbe' DotlhDaj.
GORKON: bertlham Da ghu'vam 'e' yIchaw'Qo', HoD.
CHANG: SaqopmeH Hovmey joj chutlIj mI' 184 vIlo'.  tlhIngan yejquv Qang
bochot net pum.
KIRK: toD 'e' nID!

[1] - {tlhamchem} is not canon, but it follows the pattern of other {-chem}
words: {HoSchem}, {peQchem}, {pIvchem}, {Surchem}.
[2] - I had {ghu' quvHa'vam}, but then I happened to re-read TKD 4.4 where
it says the only suffix allowed on an adjectival verb is {-qu'}.  It kind
of surprised me that {-be'} and {-Ha'} aren't allowed in that context.