[Tlhingan-hol] Type 7 verb suffixes (was Re: nuq bop bom: 'ay' wa'vatlh wejmaH vagh: <potlh QonoS>)

De'vID jonpIn de.vid.jonpin at gmail.com
Fri Feb 10 23:54:36 PST 2012

SuStel:
>>> I'm not just talking about the verb inflection here; you have to
consider the
>>> manner in which you would use the sentence.

ghunchu'wI':
>> The manner in which *I* would use the sentence is exactly parallel to my
use of
>> the sentences "I eat" and "I will eat". When I say "I ate", I'm not
trying to imply
>> completion. I'm just expressing past tense. You obviously would use the
sentence
>> differently, but that doesn't make my use incorrect.

maQochlaw' SuStel jIH je ('ej maQochbe'law' ghunchu'wI' jIH je).

{Sop} wIqelDI' jaS wIQublaw'mo' maQoch.

nuq 'oS {Sop}?

'uQ SoplaH vay'.  to'baj 'uS lughoDlu'bogh SoplaH vay'.  Ho'Du'Daq to'baj
'uSHom lughoDlu'bogh SoplaH vay'.  qar'a'?

nujDaq vay' lan.  chaq yIv.  ghIq ghup.  Sop rIntaH, qar'a'?  nay' naQ
'oHnISbe' vay''e'.

SuStel:
>>> So no, if you just had one bite of an apple, you wouldn't subsequently
inform
>>> someone "I ate." That is used to indicate you've eaten to your
satisfaction. You
>>> might say "I ate a piece of apple," but not "I ate."

ghunchu'wI':
>> You're wrong. I WOULD say "I ate" in that context. When I use the verb
>> "to eat" I do not necessarily mean to imply a meal, or even a
>> satisfying snack.

SuStel:
> It's not "to eat," it's the exact sentence "I ate." That sentence, and no
other forms, inflections, or words.

> Prince: Did you take a bite out of this apple?
> Snow White: Yes, I ate.
>
> She wouldn't say that!

loDHomvaD raSDaq naH jengva' lan SoSDaj.  jatlh SoS, <DaH Qu'Hom vIchavmeH
jImej.  jIcheghDI' naH DaSopnISta'.> jang loDHom, jatlh, <lu', qaH!>

mejpu'DI' SoS, loQ naH chop loDHom 'ej ghup.  cha'logh chop 'ej ghup.
wejlogh chop 'ej ghup.  Soj mumDI' par.  nujvo' ratlhwI' tlhIS.  jengva'vo'
veQDaq Soj woD.

chegh SoSDaj.  ghaHvaD ghel, <bISop'a'?>

chay' jang loDHom?  jatlh, <HIja', jISop.>

jangDI' loDHom, lugh'a'?  vIt'a'?  Sop, 'ach Hoch Sopbe'.  Sop rIntaH, 'ach
Hoch Sop rIntaHbe'.*

* - {rIntaHbe'} vIlo'laH'a'?  {rInbe'taH} 'oH'a'?