[Tlhingan-hol] Klingon Word of the Day: quHvaj

De'vID jonpIn de.vid.jonpin at gmail.com
Wed Feb 8 03:20:27 PST 2012

loghaD:
> >> *I believe this is the canonical way of putting it, although one could
certainly make the argument that it should be classed as an error.
tuQHa'[choH] would make a lot more sense.

De'vID:
> > qatlh (*)'e' DaHar?  {tuQmoHHa'} lo'bogh ghantoH chovnatlh wIghaj'a'?
 {mIvwIj vItuQHa'choH} 'e' vImaS.

loghaD:
> vImaS jIH je 'ach chovnatlhvam tu'lu':
>
> http://klingonska.org/canon/search/?file=1996-04-kcd.txt&get=source

pa' {tuQmoHHa'} qelbogh De''e' vISambe'.  ghaytan De'vam Danob 'e' DaHech:
http://klingonska.org/canon/1993-12-holqed-02-4.txt

loghaD:
> > {qogh} "ear," of course is homophonous with {qogh}, "belt." When used
> > in context, there is seldom confusion; less so when the plural is used
> > ({qoghDu'} can only be "ears" while {qoghmey} generally means "belts").
> > This homophony explains why the Klingon slang expression {qogh
> > tuQmoHHa'}, literally "take off one's belt" is used to mean "to not
hear,"
> > for example, {qogh vItuQmoHHa'pu'} "I've taken off my belt; your secret
> > is safe with me." [[p.18]]
>
> Hujqu'. ghaytan Qagh Marc.
> vay' vItuQmoHHa'chugh pagh vItuQHa'moHchugh pagh tuQ nuvvam.

Daj.

tlhIngan Hol mu'ghomDaq mu'meyvam lutu'lu':
tuQ - v. wear (clothes)
tuQHa'moH - v. undress
tuQmoH - v. put on (clothes)

chaq {lo'laH} rur {tuQmoH}.  mojaq ghajbogh wot'e' rurlaw' neH mu'meyvam,
'ach rurchu'be'.  chaq wotna' 'oH {tuQmoH}'e' 'ej "put on (clothes)" 'oS,
vaj "take off (clothes)" 'oS {tuQmoHHa'}.

HIp vItuQ - I wear a uniform
HIp vItuQmoH - I put on a uniform (from {tuQmoH})
jIHvaD HIp vItuQmoH - I put on a uniform (from {tuQ} + {-moH})

chaq bI'reS wotna' 'oHbe' {tuQmoH}'e', mojaq ghajbogh wot'e' 'oH neH.  'ach
reH lulo'mo' tlhInganpu', wotna' moj.

jIHvaD HIp vItuQHa'moH - I remove my uniform (from {tuQ} + {-Ha'} + {-moH},
{HIp} is the object of {tuQ})
jItuQHa'moH - I undress (from {tuQHa'moH}, which has no object)
ghaHvaD HIp vItuQmoH - I put a uniform on him, I dress him in a uniform
(from {tuQ} + {-moH} *or* from {tuQmoH})
ghaHvaD HIp vItuQHa'moH - I remove his uniform (from {tuQ} + {-Ha'} +
{-moH}; maybe also from {tuQHa'moH}?)
HIp vItuQmoHHa' - I remove my uniform, I take off my uniform (from {tuQmoH}
+ {-Ha'})

vaj {qogh vItuQmoHHa'pu'} ghItlhlu'DI' Qaghlu'be'.