[Tlhingan-hol] nuq bop bom: 'ay' HutmaH wej: <vav pegh>

Qov robyn at flyingstart.ca
Mon Dec 5 17:27:42 PST 2011

At 10:04 05/12/2011, ghunchu'wI' 'utlh wrote:
>On Thu, Nov 24, 2011 at 10:56 AM, Qov <robyn at flyingstart.ca> wrote:
> > ...vavDaj qawmoHmo' jotqa'chu'be'.
>
>vay' vItu'be''a'? qatlh pay' 'eSSIm vav qelchoH lut?

quvHa'ghach qelDI' maHun qorDu'Daj quvHa'ghach qel 'eSSIm.  'ach
mu'meyvetlh DalaDDI' wej DaSov. vIlIS 'e' Dachup'a'?

> > "murI' DujwIj neH..."
>
>ram'a' Duj? <murI' neH DujwIj> vIchup.

vIchoHpu'.

> > "...yuQvam pawlI' yuQjIjQa' Duj." jatlh Mahoun.
> > "qatlh naDev ghoS yuQjIjDIvI'?"
>
>wa' Dol lu'oSba' cha' pong. pong pIm maSlaw' nuv pIm.
>
> > "motlh naDev ghoS pagh 'ej pay' SaH SoH,
> > DIvI', cholbogh tlhIngan Duj je," jatlh 'eSSIm.
>
>If {SoH} weren't the first in the list, I'd have no problem with the
>missing {Su-} on {SaH}. Casual speech is full of such minor errors.
>But I think she'd already have the second person in mind when she got
>to the verb and would have said it properly.

bIlugh. QaghwIj 'oH.

> > "jISovbe'. DIvI' wIboqbe'pu'."
>
>{wIboqbe'pu'} makes me wonder what subtlety of meaning I might be
>missing. I'd be less uneasy with {wIboqpu'be'}.

I never know where to put the negation relative to a type-7. I think
I can see your point here.

> > QIpbe' Mahoun. mej 'ej pagh jatlh.
>
>tlhInganpu' muSpu'. DaH tlhIngan tIgh lajchoH. vaDbej HoDvam yab.

muSbe'law'pu'. Hajqu'bej 'ach muSpu'chugh vajar boQqang'a'?  ngugh
vajar quv, tlhIngan tIgh yajlaw'. Qobqu' tlhIngan 'e' yajchu' 'ach
muSwI' ghaHbe' maHun'e'.

> > Duj Segh loy 'e' nIDtaHvIS HoD...
>
>The "no aspect suffix on the second verb" rule annoys me primarily
>because I can't see it broken without thinking about how annoying it
>is.

Is it supposedly still in effect in that construction?  That's the
only time I break it.  I joked once that it should be {... 'e'
nIDvIS} but I just can't see anyone obeying it there.

> > 'ach qarmoH be'. yuQjIjQa' Duj 'oH.
>
>Huj. pong pIm lumaSlaw' ghaH, De'wI'Daj je.

pongmey Sar vIlo'mo' jIH Daq rap vIDeltaHvIS, 'eSSImvaD wa' pong
vIwIvbe'pu'. 'a qechlIj vIparHa'. chaq vIchoH.

> > Hur tuj ghoS 'eSSIm 'ej SomrawDu'Daj rotlhmoHmeH mI'choH...
>
>...'ej mI'taHvIS loQ mo'Daj wIghojchoHlaw'.

vaj vav qawmoH quvHa'ghach.

- Qov